söndag 17 juni 2012

Helgens träning

Efter mitt tretimmarspass i fredags och Gustafs firmafest hade vi det lite segt att komma igång i lördags men tillslut fick vi på oss skidorna och gav oss ut. Det blev lite mismatch i ambitioner och skidval; jag kände mig lite seg efter fredagens pass medan Gustaf var pigg och ville köra intervaller på klassiska fyror. Jag ville inte fresta på min armbåge och tänkte köra skate, och eftersom det var tävlingshjul på skateskidorna och varken jag eller Gustaf orkade hålla på och byta hjul blev det ytterligare ett skatepass på tävlingshjul. Så jag körde på tävlingshjul på skate och Gustaf på klassiska rullskidor med riktigt tröga hjul. Vilket resulterade att jag körde lite fram och tillbaka och lekte medan Gustaf slet som ett djur...=)

Så fort vi kom ut i friska luften kände jag mig pigg och sugen på träning igen. Vi började med att köra upp till parkeringsplatsen som vi brukar köra teknikträning på. Jag övade på att glida ut och balansera på ett ben och fick lite instruktioner och tips kring sprintstarter och den där sablars "tvåans växel". Balansen går framåt och jag känner mig mer bekväm på skidorna och kan rädda upp misstag bättre. Sprintstarterna gick väl sådär men jag har i alla fall lite större förståelse för hur det ska gå till.

Efter teknikträningen körde vi vidare till ett av våra backintervallställen. Det blåste friskt och utför hade vi rejäl medvind och följaktligen hade vi lika rejäl motvind uppför. Medelfarten på min snabbaste intervall (ca. 900 m lång) utför var nästan 34 km/h och maxhastigheten 44,5 km/h. Puh. Jag hade fullt upp med att hålla tungan rätt i mun. Hade jag vågat stå på hela vägen hade det gått ännu fortare fast för mig var det ändå ett stort framsteg att våga ligga på lite fortare i fyran och femman och vänja mig vid känslan.

Efter att ha kört 8 intervaller i backen gav vi oss av hemåt igen. Jag tror att det är väldigt bra för mig att köra maxfart på skate för åkningen efter intervallerna känns alltid bättre än innan. Jag blir väl lite lagom fartblind och känner mig säkrare (än vad jag är?) på skidorna. Men det gick bra att köra tillbaka också och jag passade på att köra ett litet ärevarv (eller i alla fall fram och tillbaka) på Hardeberganan för att fira framstegen. Åh vad jag gillar skate som ett komplement till mina klassiska skidor! =)

Senare på kvällen stack vi ut en lite kortare sväng till. Här blev det ytterligare en mismatch; jag cyklade på Gustafs mountainbike och Gustaf sprang. Rättvist! På vägen dit och hem cyklade jag lite extrarundor och väl på plats på St Hans hade Gustaf lite cykelkurs med mig. Benen skrek av mjölksyra i de sega uppförsbackarna och jag var alldeles nöjd med dagen när vi begav oss hemåt igen efter en timme. Efter lite kringelkrokar hittade jag Gustaf igen och erbjöd mig att byta av honom. Så sista kilometern bytte vi och Gustaf cyklade och jag SPRANG! Ja! Äntligen! Väl uppvärmd (= stumma ben) joggade jag sista nerförsbacken till lägenheten och det var fantastiskt skönt och jag blev alldeles lycklig.

Idag har vi varit ganska möra båda två. Efter att ha varit ute och införskaffat föda för veckan och beblandat oss med vanligt folk i Lunds shoppingcenter bestämde vi oss för att det fick räcka med ett lite kortare pass idag. Vi joggade till Actic (1500 m) och körde överkroppspasset. Gustaf avslutade med intervaller men jag nöjde mig med rehabövningar och lite lätt löpning på löpband. Jag var väldigt seg i förmiddags och har en svullen lymfkörtel vid örat/käken som jag tar som en förvarning om en ev. förkylning. Istället för intervallerna sprang jag 1600 m på löpband som var vad jag hann innan klockan slog sju och droskan rullade ut från Actic. Sommartider hej hej. I vanliga fall stänger de åtta på söndagar men nu över sommaren redan sju.

I brist på bilder på något annat vettigt:
Kvällens måltid; kyckling, matkorn, sallad med
USA-importerad "Good Seasons Italian dressing" och avokado.

SUMMERING AV VECKAN:

11h 10 min varav:
3 intervallpass (1 SkiErg 4x4, 1 backintervaller rullskidor klassiskt, 1 backintervaller rullskidor skate)
1 distanspass klassiska rullskidor
2 styrketräningspass (1 benpass och 1 överkropp+rehab)
1 sjukgymnastikpass
1 cykelpass mountainbike
2 teknikpass rullskidor (i samband med intervallerna, ett på skate och ett klassiskt)
och så sist och minst: totalt 4 km löpning

Nu gör jag mina rehabövningar flitigt och hoppas på att kunna ge mig på lite längre distanser snart....=)