fredag 15 juni 2012

Fredagsmys - drygt 5 mil på rullskidorna

Idag checkade jag ut från jobbet tidigt i eftermiddags, stack hem och gick ut en sväng med Gösta och gjorde mig redo för en långtur på rullskidorna. Jag hade velat mellan att köra ett skatepass, att cykla en sväng eller att köra ett klassiskt pass på rullskidorna och bestämde mig tillslut för det sistnämda. 5 mil eller 3 h var planen beroende på vilket som inträffade först. ;-) Jag har gått och längtat efter att få till ett bra distanspass och idag var en perfekt dag för det. Det var fint väder och Gustaf skulle iväg på firmafest/utflykt på eftermiddagen. Bara jag och mina rullskidor på det första distanspasset ensam på en halv evighet. Eller kanske inte bara:

Dagens packning: vätskebälte, överdragsjacka,
busskort (+två tjugor för "oförutsedda" utgifter)
 och en banan

Jag bestämde mig för att köra rundan över Genarp som jag och Gustaf körde för några veckor sen. Det visade sig dock omgående att det blåste mer än jag hade trott så de första två milen blev betydligt jobbigare än sist vi körde den. Då hade jag ett bra flow men idag gick det inte riktigt lika lätt. Asfalten var sämre än jag kom ihåg den och vägen var väldigt trafikerad eftersom jag hamnade mitt i rusningstrafiken. (Om man nu kan kalla trafiken på landsbygden utanför Lund för det...=))

Men jag gnetade på i motvinden och ställde in siktet på en glass på Skryllegården. Jag gick även in för att dricka en gång i halvtimmen idag. Jag brukar dricka lite sporadiskt annars men tänkte att det var en bra plan för att inte glömma bort det och det funkade fint. Väl i Skrylle åt jag en efterlängtad kulglass och fick en dryg kvarts paus innan jag gav mig vidare hemåt.

"Oförutsedd" utgift

Sista 15 km gick betydligt lättare även om jag hade förväntat mig lite medvind. Såhär i efterhand körde jag nog den sämsta rundan man kunde hitta idag med tanke på vinden. Först två mil motvind sen medvind några kilometer följt av sidvind. Men det som inte dödar härdar! ;-)

Sydostlig vind var det ja....Rätt i plytet!

Det kändes ändå bra att jag lyckades snitta 16,7 km/h (undantaget glasspausen såklart...) trots att dagsformen inte kändes lysande och vädret inte riktigt ville vad jag ville.

51,57 km - 3.05 h och 16,7 km/h i snitt

Det blev till att äta av det som fanns i kylen när jag kom hem eftersom ett besök till mataffären inte lockade. Fast sill, ägg och nypotatis ackompanjerat av en kall recoverydryck bestående av vatten, kornmalt och humle är inte helt fel och slank ner utan problem!

Nu är jag sådär härligt mosig i kroppen och jag och Gösta har däckat på soffan. Det är nog ungefär så spännande det blir en kväll som denna...;-)