tisdag 26 juli 2016

Träningshelg i Grövelsjön och Idre

Eftersom Adam hade en ledig helg och dessutom även var ledig i måndags passade vi på att planera in en liten minisemester/träningshelg i Grövelsjön.

Grövelsjön ligger ca 2,5 timme nordväst om Mora och en halvtimme från Idre, precis på gränsen till Norge. Vi har varit i Idre tidigare men aldrig i Grövelsjön. (Om man inte räknar att Fia var där som bebis under föräldrarnas vandringstur...;-)) Väderprognoserna varierade mycket beroende på om man tittade på YR eller Klart och vi kollade väderprognoserna frenetiskt sista dagarna men höll kvar vid ursprungsplanen och insåg att vi nog kunde få stå ut med en del regn. 

När Adam slutat jobba i fredagskväll packade vi in tältet och alla prylar i bilen och gav oss av norrut. Vi hade förberett frukost och enklare måltider till kvällarna och hade med färdiga "torra" luncher ("rester" från Adams tid i försvaret) att ha med ut på fjället. Adam hade dessutom tröttnat på vårt spritkök och köpt med sig en ny gasolbrännare från Johns Sport. 

Så här såg träningsupplägget ut under helgen: 

Lördag - Storvätteshågna
Vi kom i ordning i tältet ganska sent på fredagkvällen och sov ut och tog det lugnt på lördagsmorgonen. Strax efter 11 var vi färdiga att ge oss av ut på fjället. Planen var att ta sig upp på toppen "Storvätteshågna", äta lunch där och sen springa tillbaka mot fjällstationen och ev. springa uppför någon mindre topp på vägen tillbaka. Vi hade med en karta över området som Adam hade skrivit ut och tog det lite som det kom.

Frukost utanför vår tältplats
bredvid Grövelsjöns fjällstation

På väg till Storvätteshågna

På Storvätteshågna; Dalarnas och Svealands högsta punkt

Väl uppe på toppen åt vi vår medhavda lunch; Fia fick "Tuna Chili Pasta" (uppvärmd med den "magiska" värmepåsen) och Adam "Tropisk frukost med flingor" (eftersom han inte gillar tonfisk...). 




Sen sprang vi ner från toppen och lite kringelkrokar och upp över Jakobshöjden innan vi sprang tillbaka till vår tältplats efter 4 timmars effektiv tid på fjället. Det blev en skön start på helgen! 

Vi lyckades springa ifrån det värsta ovädret
och fick bara lite regn på oss under löpturen

Eftersom vi tältade och var för snåla för att betala 150 kr/person för att duscha på fjällstationen körde vi ner till Grövelsjön och badade efter passet. Det var snorkallt i vattnet men molnen som tornadet upp sig och mullrandet på avstånd skyndade på processen avsevärt och efteråt var det riktigt skönt och uppfriskande. Vi hann lagom in i bilen innan himlen öppnade sig och åskan var mitt över oss och vi körde tillbaka till fjällstationen och satt i bilen en liten stund tills det slutat regna. Lika plötsligt som det kom försvann det och vi kunde gå till tältet och tända grillen och grilla våra medhavda veggieburgare. (Kan förresten verkligen rekommendera elektrisk kylbox till bilen! Vi har haft oväntat stor nytta av vår som vi köpte inför förra årets Norgeresa. Med ett par frysklampar i håller den kylan ok flera dagar även om den inte är inkopplad mer än när man kör.)

Det satt fint med grillade veggieburgare till kvällsmat

På natten vaknade vi till av att regnet slog mot tältduken. Vi har inte riktigt hårdtestat tältet men vi var för trötta för att bry oss, somnade om och var nöjda när vi vaknade i ett torrt tält ett antal timmar senare. ;-)

Söndag - Grövelsjön runt
Vi hade funderat lite fram och tillbaka och bestämde oss på morgonen att springa norrut längs "Linnéstigen" mot Sylen i Norge och se hur lång tid det tog och sen bestämma om vi skulle vända eller springa hela vägen runt Grövelsjön. Hela vägen runt skulle enligt turistbyrån vara lagom för en tredagars vandringstur och vi tänkte att vi borde ha att göra en dag att ta oss runt springandes, joggandes och gåendes. Adam har köpt en ny ryggsäck "Salomon SKIN PRO 15 SET" att ha när han cyklar till jobbet och vi körde "handikappsystem" där han hade sin lite större ryggsäck med lite mer packning och Fia hade sin vanlig löparryggsäck "Salomon S-LAB ADV SKIN 12 SET" med mindre packning. Vi hade med oss lunch, lite torra kläder och överdrag för lunchstoppen och vind/regnjacka och vars en stor 1,5 l vätskeblåsa och två små 0,5 l softflasks som vi stannade och fyllde på på ett par ställen längs vägen.

På Linnéstigen på väg mot Sylen i Norge

Där nere ser man Sylen på Grövelsjöns norra spets

Väderprognosen hade visat en del regn och risk för åska så vi var glada och nöjda när vi sprungit mer än hälften av sträckan i strålande väder. Efter att vi ätit lunch (den här gången åt vi båda "Tropiska flingor", väldigt sött men fyllde sin syfte för stunden iaf...) och passerat "Hävlingsstugorna" brakade det dock loss! Det kom en rejäl knall och Fia fick en tillfällig reflexmässig fartökning i 3-minuters tempo. Vi insåg att det inte var optimalt att vara mitt ute på fjället i värsta åskvädret men det passerade som tur var förbi oss på avstånd och vi såg bara blixtarna på håll. Regnet klarade vi oss dock inte undan! Men det var varmt och vi höll ångan uppe så vi behövde i alla fall inte frysa och regnet passerade förbi ganska snabbt. När vi kom fram till en skoterled tog Adam en titt på kartan och på sin telefon och insåg att vi inte var riktigt där vi hade tänkt springa. Vi hade följt skyltar från Hävlingsstugorna till Grövelsjön och sprungit lite mer kuperat över fjället istället för en flackare runda nedanför Storvätteshågna. Men då hade vi varit ute över fyra timmar exklusive stoppen så det passade trots allt ganska bra att vi var närmare fjällstationen än vi hade trott. Väl tillbaka visade klockan 5:20 effektiv tid och totalt hade vi varit ute på fjället ungefär en timme till. 

Precis som dagen innan körde vi ner till Grövelsjön och badade. Den här gången slapp vi bli stressade av åskväder och eftersom det var så fint nere vid sjön (och väldigt oväntat; inga mygg!!?) bestämde vi oss för att laga kvällsmaten där.

Det kanske ser skönt ut men det var inte varmt i vattnet!

Kvällsmat på g

På menyn stod tacos. Perfekt campingmat! Burkmajs, tacosås på burk, vacuumförpackade tortillas, tacokrydda (hemgjord; godare och nyttigare än köpevarianten) och ost, tomater, sallad och paprika. Sist när vi campade i Norge hade vi med torkad köttfärs men det hade vi inte haft tid och ork att förbereda den här gången så vi körde vegetarisk variant med tacokryddade röda linser. Vi var riktigt hungriga och det smakade väldigt gott i solen på bryggan. 

Måndag - Städjan och rullskidbanan i Idre
I måndags packade vi ihop tältet direkt på morgonen och körde mot Idre. Adam var sugen på att ta en sväng på rullskidbanan och springa upp på Städjan. Tur att Adam fick bestämma och inte Fias ben! ;-)
Vi bestämde oss för att börja med Städjan för att sen kunna avsluta med att köra så mycket på rullskidbanan som vi orkade och kände för.

Fia på väg uppför Städjan

Snart uppe!

Adam på toppen

Rullskidbanan i Idre är fin och ganska kuperad. Just den här gången var det ett par renar som yrade omkring längs banan så vi fick ta det lugnt för att inte riskera en frontalkrock med dem. De är inte så benägna att flytta på sig när man kommer! 


Termometern på stadion visade 27 grader
Inte optimalt väder för den stora
sparade snöhögen på stadion...

Det var oväntat skönt och kul att rulla lite efter ett par dagar med mycket löpning. Överkroppen kändes ju fräsch men vi var ganska matta och allmänt trötta och nöjde oss efter en timmes åkning. Sen tvättade vi av oss och bytte om på toaletten vid stadion och åt en inte alltför exklusiv burklunch innan vi begav oss hemåt trötta och nöjda med dagen.


Vi stannade till på macken nere i Idre och laddade upp för hemfärden med kaffe och glass. Det var väldigt skönt att komma hem till Bonäs och ta en varm dusch och äta kvällsmat i vår lilla stuga.

Totalt fick vi ihop 12 timmars träning på vårt tre dagars miniläger. Det var kul och känns bra inför vårt kommande äventyr; mer om det snart!

Vi tackar Fias pimpade "Runekakor"
för all energi de gav oss under helgen...;-)

tisdag 19 juli 2016

Fäbodlunken 2016

I helgen var det tävlingsdags igen. Tyvärr jobbade Adam så jag fick klara mig utan hans sällskap och han fick klara sig utan "Fäbodlunken". 

Fäbodlunken är en löptävling på Gesunda som har klasser för alla åldrar och ambitionsnivåer. Jag ställde upp i 12 km-klassen som startar vid Gesunda bystuga, passerar Mångbergs och Kansbergs fäbodar och har målgång vid Åsengården. Banan börjar direkt med en rejäl stigning i 2 km följt av lika mycket utför, ett segt motlut ett antal kilometer och en riktig monsteravslutning sista kilometerna.

Invigde nya skorna (Salomon S-lab Sense 5 ultra)
med intervaller i torsdags

Vi sprang tävlingen förra året och då lyckades jag med konststycket att springa fel på ett ställe. Därför blev jag lite snopen när jag fick höra att det var en annan bansträckningen i år. Det visade sig dock att banan bara var ändrad lite i början så den gick direkt in i skogen för att slippa asfaltsträckan i början och öka på banlängden som varit några hundra meter kortare än 12 km tidigare. Stället jag sprang fel på visade sig dessutom vara helt omöjligt att springa fel på nu! :)


Banprofil

Bansträckningen


Min pulskurva och höjdprofil

Löpning uppför är inte min grej, även om jag gör vad jag kan för att ändra på det. Att gå ut lugnt och kontrollerat på tävling är inte heller min grej. Så jag såg det här som en perfekt träningstävling för mig! :)

Precis som på Mora Trail för några veckor sen började ju banan med en tuff uppförsbacke och jag var inställd på att verkligen hålla mig i skinnet och inte ryckas med i andra löpares tempo utan gå in i min egen bubbla och vara fullt fokuserad på mig själv.

Jag hade dessutom samma taktik som på Mora Trail; att värma upp ordentligt och avsluta uppvärmningen med några hårdare, korta enminuters-intervaller med tröskelkänsla. Jag tror det kan vara bra för mig som är så segstartad och att det kan "ta ner" det värsta adrenalinpåslaget...;-) Efter uppvärmningen fick vaderna en rejäl omgång med foamroller. (I brist på Adams massagehjälp...)

Det gick helt ok att ta sig upp till toppen av första backen och sen började den roliga utförslöpningen. Jag är sjukt ojämn uppför och utför och försökte trycka på rejält utför för att kompensera för min dåliga uppförslöpning...;-) Det var jättekul att springa på den lite knixiga banan utför men det gällde att hålla tungan rätt i mun och ha fullt fokus hela tiden. Kanske pressade jag på onödigt hårt det här partiet men det var i alla fall kul och skönt att springa! ;-)

Jag såg en annan tjej framför mig ett tag men lyckades slå undan tävlingsinstinkten och köra mitt eget race. Jag tog in lite utför och tappade lite uppför hela tiden. Eftersom det mest var uppför blev utgången som väntat och jag var långt efter väl i mål. 

Jag hade förträngt hur seg sista delen av banan var! Stört! Efter vätskekontrollen i Kansberg gick det utför och jag tryckte på friskt enl. samma princip som tidigare. De sista 1,5 kilometerna hade typ samma stigning som de första kilometerna och benen var betydligt mindre pigga nu av någon anledning. Men trots allt finns det alltid lite krut kvar till ett platt upplopp och jag slog till med en spurt in i mål. Sprang i mål på en 9:e plats på 1:06.45 med en snittpuls på ca. 91%.

Alla resultat finns här. 

Efteråt var jag ganska trött och hade lite blandade känslor. Jag hade hoppats på en lite bättre tid men samtidigt var det svårt att jämföra mot förra året eftersom banan var annorlunda. Jag är i alla fall nöjd med att ha fått till ytterligare en rolig, kuperad löptävling och ett helt ok upplägg. 

Senare på dagen efter tävlingen var jag väldigt slö och i söndags vilade vi. Igår körde vi en kort morgonjogg och på kvällen körde vi vårt nya favoritpass; tröskelträning i Grönklittsbacken. Det är sjukt smidigt att träna där nu när vi bor nära. Vi gjorde som vanligt; Adam kör upp bilen och rullar ner och jag blir avsläppt och värmer upp längs vägen dit och en bit upp i backen. Den här gången körde vi en sammanhängande tröskel hela vägen upp. Adam körde skate och jag klassiskt "fri teknik". Det kändes lite segt i början men bättre och bättre under tiden. Sista biten efter Fryksås hade jag riktigt bra känsla och det var kul (men stört jobbigt) att trycka på lite mer sista biten upp. Riktigt gött att komma upp på toppen!

Morgonjogg ner till Orsasjön

En riktigt härlig start på dagen!

Vilodagsaktivitet

lördag 16 juli 2016

MTB i Grönklitt

Igår var jag (Adam) ledig från jobbet. Detta innebär nu för tiden distanspass. Dock så har jag vilovecka denna veckan så jag kände mig inte direkt pressad över att behöva vara ute flera timmar. På förmiddagen pysslade vi med lite smått på huset; Fia målade och jag gödslade gräsmattan och fixade lite i blivande snickar/vallabod.

Efter lunch gav jag mig ut och cyklade. Målet var att testa lite av spåren uppe Grönklitt. Dock så vet jag bara en väg upp och det är asfaltsvägen som vi brukar köra rullskidor i. Inte den roligaste om man vill köra MTB. Efter att jag kört ett par kilometer på asfaltvägen tröttnade jag och tog första avstickaren. Den ledde nästan hela vägen till Fryksås... Eftersom jag inte ville cykla tillbaka fick jag lov att bära cykeln genom skogen tills jag kom ut till Fryksås. Nästa gång prövar jag en annan väg. ;-)

Utsikt från Fryksås

Från Fryksås tog jag skogsvägen till skidstadion. Jag åkte Bjönbacken och Rädsjön runt. Båda dessa brukar vi åka på vintern så det var roligt att se hur de såg ut på sommaren! Vissa av vinterlederna är markerade (Biking Dalarna) för cykel dock går vissa på myr och sjöar under vintern vilket gör det svårcyklat nu. (Och dessa är alltså inte utmarkerade för cykel...)

Björnbacken på sommaren!

Även fast det blev lite mycket asfalt på vägen upp så var detta ett av mina roligaste cykelpass hittills. Lederna i Grönklitt var väldigt roliga och jag tror någon liten spärr släppte i utförskörningen. Jag fick till ett bättre flow och kunde låta cykeln åka fritt under mig. Lös grus är fortfarande min största ovän!

Turen tog 2.5h och jag hann 45km. Lite oklart hur många höjdmeter eftersom min klocka inte riktigt visar rätt men ca 600. Snittpuls på 134 slag/min och en maxhastighet på 57km/h.

Lite bilder från dagen:

Isbjörn-selfie

Biking Dalarna

Rädsjön där vi åkte skidor i vitras

Kontrast?

Imorgon ska vår husägare ha loppis här och sälja av lite saker. Detta innebär att vi nog kommer få tillgång till det lilla härbret/gästhuset snart! :) 

onsdag 13 juli 2016

"Vegetarisk vecka" - ett matigt inlägg

Förrförra veckan hade vi "vegetarisk vecka". Fia har blivit inspirerad efter att ha läst ultralöparen Scott Jureks bok "Eat and run" och har redan sen innan börjat laga lite mer vegetarisk mat. Det finns liksom ingen anledning att äta animaliskt varje dag när det finns så mycket spännande, god och nyttig vegetarisk mat! En vegetarisk vecka var lite mer utmanande (läs tidskrävande) när det skulle testas nya recept med lite andra ingredienser än vanligt. Men det var kul och vi fick ett par nya vegetariska (de flesta är förresten även veganska) favoriter! :) (Och även några rätter vi inte kommer att göra igen...;-))

Vi tänkte dela med oss av några riktigt bra vegetariska recept som vi samlat på oss så här långt: 
- Grillade veggieburgare med rökig barbequesås
- Scott Jureks "Minnesota Winter Chili"
- Sallad på grillade grönsaker (även ett gott tillbehör till kött!)
- Pad Thai på quornfilé
- Falafel på okokta kikärtor
- Lasagne med halloumi och spenat

Falafel

Groddade mungbönor

Scott Jureks Minnesota Winter Chili

Veggieburgarna innan grillning

Vegetarisk Pad Thai

Testveckan är slut men veggieinspirationen är på topp och hittills har vi ätit mestadels vegetariskt även efteråt.

Dela gärna med er av om ni har något riktigt bra vegetariskt recept!

söndag 10 juli 2016

Mora Trail 2016 - 15 km på Bananbanan

Idag sprang vi premiärupplagan av "Mora Trail", dvs Bananbanan i Läde + förlängning, totalt 15 km. Det fanns tre klasser att välja på; 15/30/45 km. Eftersom vi tränat på ganska bra i veckan och körde ett riktigt långt rullskidpass på 4:40 i förrgår bestämde vi oss för att det fick räcka med 15 km. Bra val tycker vi så här i efterhand! ;-)

Igår hade vi vilodag och laddade upp med grillat på kvällen. Frida var och hälsade på i vår lilla stuga och hade med sig en perfekt uppladdningsefterrätt; kladdkaka med jordgubbar och grädde. 

Vid 11 skulle starten gå och vi var på plats en timme innan för att hämta ut nummerlappar och värma upp. Vi värmde upp ordentligt innan tävlingen för att försöka få igång benen lite efter vilodagen och körde lite hårdare uppvärmning än vanligt. Adam hjälpte Fia att massera och mjuka upp hennes vader som fortfarande strular och begränsar henne under tung löpning uppför.

Adam innan start

Tälttoaletter. Ganska så varmt i dem...

Efter sista toabesöket ställde vi upp på starten och inväntade startsignalen. 

Vi sprang banan för en vecka sen och hade den färskt i minnet. Den är relativt kuperad och ganska smal och lite knixig på sina ställen utför. Men väldigt fin och kul!

Så här skriver tävlingsarrangören IFK Mora OK på hemsidan:

"Starten sker vid Vasaloppsspåret i fäboden Läde, mitt emellan kontrollerna Hökberg och Eldris.

Första kilometrarna bjuder på rejäl ”motbackslöpning” när man tar sig upp för Hökberget på väg mot fäboden Hökberg. En mytomspunnen fäbod där Mora-Nisse hade sitt sommarställe och man bjuds på en bedårande utsikt ner mot Gopshusberget och Spjutmodammen.

Härifrån rullar det sedan nedåt tills man når Österdalälven vars kant man sedan följer. Det är småkuperat och knixiga småbackar hela den slingrande stigen tillbaka längs älven i den storslagna tallskogen.

I Läde viker vi av BanAnna och avslutningsvis få ett flackt parti delvis på vägar inne i fäboden där framförallt 30 och 45 km löparna får ett välbehövligt lättlöpt parti."

Enl. arrangören går 75% på stig, 15% på grusväg och 10 % på asfalt och det totala stigningen uppskattas till 450 hm/varv.

Bansträckningen

Fia hade stor respekt för starten som går mycket uppför i nästan 3 km och hade ställt in sig på att gå ut väldigt lugnt och spara krutet till de partier som hon är starkare i. Adam som har förbättrat sin uppförslöpning något har tappat på platt löpning så hans största farhåga var de sista två kilometerna som var platta och gick på asfalt. 

Loppet gick ganska bra för oss båda. Vädret var strålande men inte riktigt lika varmt som förra tävlingen i Orsa. Vi är inga bra löpare men vi är nöjda med hur vi la upp loppet och att vi höll hela vägen. Fias vader höll uppför och Adams ben dog inte på asfalten.

Så nöjda och glada summerar vi ett roligt slut på en bra träningsvecka! :)

Fia på väg uppför det brantaste partiet på banan
Foto: Gert Nestler 

Loppet i siffror: 
Sträcka: 15 km
Höjdmeter: ca 450?

Fia
Tid: 1:29:59 
Snittpuls: 90%
Maxpuls: 95%
Placering: 9/36

Adam
Tid: 1:18:14
Snittpuls: 87%
Maxpuls: 93%
Placering: 12/41

Resultat från dagen finns här

fredag 8 juli 2016

På plats i Bonäs

Nu var det ett bra tag sen vi skrev här. (Påminner om att vi är mer flitiga med att uppdatera på instagram så följ oss gärna där: @fiaochadam.)

Som vanligt är det lite så att ju mer som händer desto mindre tid blir över till att skriva. Men vi ska försöka oss på att göra en kort summering av vad som hänt sen sist:

- För ett par veckor sen flyttade vi in i "vår" lilla stuga i Bonäs (som vi hyr) och vi har haft mycket att fixa med för att försöka få lite ordning här.  Bonäs ligger strax norr om Mora, på vägen till Våmhus och Orsa Grönklitt. Det är en mysig, liten men lång by som sägs vara Europas längsta radby! ;-)

Vi har bekantat oss med vår nya granne; Bonässkogen. Det är en perfekt miljö för oss att träna i; mycket branta backar och tung löpning i sand men även enklare löpning på stig.

Så här skriver Mora Outdoor på sin sida:
“Morafältet” är Skandinaviens största fossila flygsandfält, ca 30 kvadratkm stort. Trädskiktet består till 99% av tall. Sanden har transporterats från norra Dalarna av isälvar och avlagrats på dåvaranade havsbotten när Siljan var en vik av Östersjön. När havet drog sig tillbaka formades den blottlagda sanden av vinden som skapade dyner som går i öst-västlig riktning. Dessa korsar du utmed “Rågången” - branta norrut och “slakmotor” söderut.

- Adam har börjat sitt sommarjobb, 75%, på Johns Sport så nu är vi tillbaka till lite mer "normala" träningstider på mornar och kvällar....;-)

- På grund av jobbet missade han tyvärr premiärupplagan av tävlingen "Grönklitt Double Poling Hill Climb"; stakning uppför Grönklittsbackens 13 km och 385 hm. Men Fia var där och var nöjd med att ta sig upp stakandes även om hon hade hoppats på lite bättre form och tid.

Fia är nöjd med att vara uppe vid toppstugan.
Foto: Robin Bryntesson


- På midsommarafton ställde vi båda upp i det lokala högtidsfirandet; Orsa Kajt'n och Orsa Bajk'n. Adam cyklade 25 km, hans första MTB-tävling! Fia sprang lika långt. Eller hon sprang i alla fall i början. ;-) Det var riktigt varmt och efter en lite för hård start och för lite vätska och energi kroknade hon totalt men tog sig i alla fall i mål. Adam fick jobba på hårt på de mer lättkörda partierna för att ta igen allt han missade på de mer tekniska. ;-)

Innan tävlingen

Midsommarfirande i Bonäs på kvällen

Första veckan när vi flyttade var Adam ledig och det blev mycket fokus på att försöka få ordning här och inte så mycket tid för träning. De senaste veckorna har vi tränat på bra. Inte så jättemycket i tid men bra kvalitet på passen!

Vi hittade en tjärn att bada i inte så långt från där vi bor...

Här kommer en liten bildbomb med några av passen vi kört sen sist:


Stakintervaller på bana

Rekogniseringsjogg i nya hemmaskogen
(Leden går här på en ås parallellt med Våmhusvägen
med utsikt över Orsasjön)

Tusingar i Bonässkogen

Tröskelträning i Grönklitt

Testat "Amperundan" i spöregn...

Sprungit favoriten "Banan-banan" i Läde

Kört "Släntracet" med trötta ben
(i Mora-Nisses fotspår i Östnor)

Idag har vi testat ett nytt pass: Orsasjön runt med avslutning
vid toppstugan i Grönklitt

Hittills trivs vi väldigt bra i Bonäs! :)