lördag 5 augusti 2017

Äventyr i Åre

På söndagsmorgonen checkade vi ut efter en lång frukost på Buustamon och körde till kabinbanan som skulle ta oss upp på Åreskutan. Vi hade inga påtagliga men efter gårdagens fjällrace utan kände oss pigga i kroppen och sugna på att komma ut i det fina vädret. Adam hade planerat in ett cykelpass. Vi har ju inga riktiga downhillcyklar så våra halvdämpade cyklar fick duga. När vi ställde oss i cykelkön kände vi oss som värsta ufona. ALLA hade heldämpade cyklar och full skyddsutrustning. Fia var inte så nöjd och ganska (läs mkt) skeptisk. Det visade sig att man inte kunde ta kabinen upp på förmiddagen utan man fick ta sig upp via sittliftar och några kortare transportsträckor. Adam stannade till vid sista liften upp till toppen för att höra lite med han som stod där vad han trodde om att köra ner på hardtails. Han trodde det skulle funka men tittade skeptiskt på oss och sa att han aldrig skulle kört utan knäskydd. Jaja, whatever, yolo osv...Vi skulle ju bara försöka ta oss ner utan att slå ihjäl oss. ;-)

När vi kom på den blåa leden släppte allt lite och visst kom vi ner utan några allvarliga incidenter! Fia kände att hon hade förbrukat sin tur för ett tag framöver och lämnade cykeln vid bilen och bytte om till löparskor när Adam skulle upp en gång till. Den här gången kunde vi ta kabinbanan upp och från kabinbanestationen gick vi tillsammans upp till toppen av Åreskutan längs vertikalbanan för att fika lite. Vi hade sett delar av banan från liften och den såg verkligen grymt tuff ut. Det kändes bra att ha gått de sista hundra höjdmeterna inför tisdagen och utsikten från toppen var häftig.

Efter cyklingen körde vi iväg på jakt efter tältplats. Adam hade kollat upp att man skulle kunna tälta vid Nulltjärn, inte så långt från Vålådalens fjällstation. Då skulle vi ha nära till fin cykling dagen efter. Vi visste inte att det var ett ganska populärt turistmål så det var en del folk där men de flesta var bara där över dagen för att bada.

Efter kvällsmaten tog vi ett dopp i tjärnen för att skölja av oss allt damm från cyklingen.

Adam hade kollat in en cykelrunda som vi gav oss ut på på måndagen. Den hette "Blanktjärnrundan" och skulle, som namnet antyder, ta oss till Blanktjärn som är en fin tjärn med turkost vatten mitt ute i ingenstans. Vi gav oss ut på rundan medurs. Det blev fort ganska tekniskt med mycket sten och uppför och till på köpet var det rätt blött. Efter en kort bit blev vi omsprungna av två killar. x) Sen såg vi inte mer folk resten av rundan. Vi hoppades att det skulle bli lite enklare längre fram men det slutade med att Fia ledde cykeln i stort sett hela vägen fram till tjärnen. Adam kunde cykla lite mer men gick fortfarande betydligt mer än han cyklade. Efter Blanktjärn blev det betydligt enklare och roligt igen...;-)

I efterhand har vi läst att rekommendationen är att cykla rundan moturs och sen vända tillbaka samma håll när man kommer till tjärnen eftersom det är bitvis väldigt svårt och tekniskt sen. Skulle vi göra om det skulle vi helt klart göra det.

Cykling tillbaka var som sagt fin och kul i alla fall och sen förlängde vi en sväng på en av de enklare rundorna innan vi var nöjda för dagen och körde till Vålådalens fjällstation och sköljde av cyklarna och oss själva. ;-)

På tisdagsmorgonen packade vi ihop tältet direkt på morgonen och körde iväg och åt frukost på vägen mot Åre. Väderprognosen såg sådär ut och det var skönt att få ihop tältet torrt. Efter frukost körde vi in till Åre och gick en sväng på stan. Det var strålande väder och vi funderade på att ta en lunch utomhus. När vi rekat lite lunchställen öppnade sig himlen och vi satsade på inomhuslunch istället på ett ställe som läst skulle ha bra vegetarisk mat; "Grow" på Holiday Club. De serverade mycket riktigt en buffé med massor av god mat, varav det mesta vegetariskt! Perfekt för en lång lunchpaus innan vi kunde hämta ut nummerlapparna klockan 3.

Dags för tävling nummer två; Peak Performance Vertical K. Mer om det här!