lördag 22 juli 2017

En Norgehistoria i tre delar - del 3 - Cykling i Sjusjöen

Såja, lite fördröjt kommer här den sista delen av vårt Norge-äventyr. Att skriva de här inläggen är lika mycket en dagbok och minnesanteckning för vår egen del som för att dela med oss av våra upplevelser till er som är intresserade. Det händer ganska ofta att vi går tillbaka bland inlägg när det tex. är dags för en årligt återkommande tävling eller om vi ska åka tillbaka till en plats vi varit på tidigare. Några anteckningar och bilder kan få många minnen att komma tillbaka, på gott och ont! ;-)

Efter sightseeingen i Geiranger åkte vi till resans sista destination; Sjusjöen. Vi hade ju cyklarna med och visste sen förra gången vi var i Norge att det finns fina cykelmöjligheter där.

I Sjusjön möttes vi av fint väder. Vi stannade till och åt mat och handlade på "Kiwi minipris" innan vi körde vidare till Natrudstilen där cykelbanorna finns. (Och toalett/dusch ;)) Första passet körde vi upp på fjället på grusvägar upp genom ett stugområde och vidare på stig.

Efter klättringen var vi tvungna att pusta ut lite...

När vi kom ner från fjället igen testade vi de båda byggda teknikbanorna som fanns där. En lite kortare och enklare och en lite längre som var något svårare. Det var jättekul och lärorikt!

Länk till "sykkelparkens" hemsida

Efter det slog vi upp tältet och grillade korv på en färdiguppvärmd grillplats som någon bara hade lämnat.

Vår tältplats! :)

Där uppe började den enklare teknikbanan.
Lite olämplig plats att stå på kan man tycka...

Dag 2 i Sjusjöen stod två saker på schemat: långpass på cykel samt en favorit i repris; kanelsnurr på Brannhytta. Vi hade inte gjort så mycket research på cykelrundor utan hakade på en runda som var skyltad "Sjusjön runt". Körde fel någonstans och hamnade sen på Birkebeinerrittet-banan innan vi började bli fikasugna och letade oss uppför fjället. Denna gången på den branta sidan och det slutade med att vi bar upp cyklarna en lång bit. Med tanke på den ytterst sparsamma överkroppsträningen senaste veckorna var det ändå ett välkommet avbrott. ;-) Sen fikade vi på Brannhytta innan vi började turen nedför fjället igen. Denna gång via downhillbanan... Tekniskt sett var den ganska enkel men väldigt brant på ett par partier så man fick verkligen lägga tyngden så långt bak som det bara gick. Det var väldigt roligt i alla fall, vi blev båda väldigt sugna på att testa downhill i lättare former. :) När vi kom ner körde vi några varv på teknikbanorna.

Sjusjöen i bakgrunden

Brannhyttas kända kanelsnurr!

Baby steps ;)

På kvällen stod valet mellan att åka hem eller att stanna en natt till. Vädret skulle enl. prognosen övergå till regn under morgonen. Vi valde att stanna kvar och ta det lugnt. Chips, öl och lite frågesport fick avsluta semestern. :) Dagen efter hann vi både äta frukost, ta ner tältet och sätta oss i bilen innan regnet kom. Vädret var verkligen på vår sida hela semestern vilket vi är väldigt glada över. Tältning blir så mycket roligare och trevligare då!