onsdag 26 augusti 2015

Sjusjöen och Lillehammer - Norge del 3

Nu börjar vi snart vara ikapp på bloggen! Här kommer sista delen i serien om vår Norgesemester:

Dagen efter bestigningen av Galdhöpiggen åkte vi vidare till nästa mål på resan: Sjusjöen. Vi har förstått att det är ett riktigt vinterparadis och vi tänkte passa på att spana in det när vi ändå var i Norge. Det visade sig vara lika mycket av ett paradis sommartid!

På vägen till Sjusjöen passade vi på att köra förbi rullskidbanan i Lillehammer för att se hur den såg ut. Efter att ha rekat den körde vi vidare till Sjusjöen för att äta och se om vi kunde hitta en lämplig tältplats för natten. Sjusjöen var mer tätbefolkat än vi väntat oss och eftersom vi inte hade planerat att ge oss ut och tälta på fjället bestämde vi oss för att passa på att kolla in rullskidbanan strax utanför Sjusjöen inför morgondagens planerade pass där och se om det gick att tälta i närheten av den. Det visade sig finnas en fin liten dusch- och toalettbyggnad utanför stadion och vi ställde in oss på att bo i närheten av den.

Vi blev tydligen lite bekväma de där två nätterna i sovsal och eftersom väderprognosen lovade regn under natten var motivationen att slå upp tältet inte speciellt hög. Istället började vi utforska möjligheterna att sova i bilen. Efter lite omöblering av packningen visade det sig bli överraskande bekvämt. Liggunderlagen fick bli mörkläggare och insynsskydd i framrutan och när vi väl fixat klart var det riktigt mysigt. :) Fias husbilsdrömmar fick plötsligt understöd från Adam.

Lilla husbilen

Dagen efter kompenserade vi vår inte så glamorösa natt i bilen med lyxfrukost vid en sjö i närheten: Scones tillagade på stormkök. Fia hade förberett en påse med alla torra ingredienser hemma innan resan och vi tillsatte bara mjölk och smör och blandade ihop. Det tog sin lilla stund att grädda de två bröden men gott blev det!

Scones till frukost

Inte helt lätt att få en jämn temperatur på
spritköket...

Efter att vi hade ätit oss mätta på scones gav vi oss ut på rullskidbanan på skateskidorna. Oj, vilken bana! Den var nästan 5 m bred med branta uppförsbackar och väldoserade kurvor med fina omgivningar. Riktigt kul att åka skate på och bra för att öva tvåans växel såväl som benskate.

På eftermiddagen sprang vi en sväng för att reka fjällområdet innan vi skulle ge oss ut på ett klassiskt pass på banan. Adam körde treor och Fia tvåor men hon körde bara en liten stund innan hon bytte över till skate igen. Det gick riktigt fort utför med tvåor och på gummihjul kändes det rätt läskigt tyckte hon. På skaten kan man ju trycka sig igenom kurvorna bättre och det fick bli några varv till på skate istället.

På kvällen grillade vi korv och pinnbröd.

Bra möjligheter till grillning på många platser i Sjusjöen!
(Huset bakom fungerar som värmestuga  vintertid
och vi hade planer att bo i den en natt men efter att ha
konstaterat att det var hopplöst att värma upp den,
utan att riskera att elda upp den eller bli
 kvävda av röken, satte vi upp tältet istället....)

Det var inte igår man grillade pinnbröd.
Jättegott!

Dagen därpå gav vi oss ut på ett distanspass löpning. Vi tog oss först upp på fjället via en slalombacke och och följde sedan skyltarna mot Sjusjöen. Efter lite drygt en timmes löpning vände vi och sprang tillbaka.

Utedassbesök med oslagbar utsikt!

Ryktet om att toppstugan på fjället ovanför rullskidbanan skulle ha världens godaste kanelbullar hade såklart nått våra öron och vi var helt enkelt tvungna att provsmaka! ;-) Den såg ut att vara ganska torr och tråkig men skenet bedrog. Efter pausen sprang vi ner mot MTB-banan som vi sett vid rullskidbanan och sprang en sväng på den. Den var riktigt rolig att springa fort på och vi blev lite cykelsugna.

"Kanelsnurr" på Brannhytta

På kvällen, som var sista kvällen på resan hade vi bokat rum på ett vandrarhem strax söder om Sjusjöen eftersom prognosen återigen visade regn...Dagen efter tog vi en morgonjogg innan vi åkte in till Lillehammer för lite sightseeing.

Vi fick gå en stund från centrum för att äta på lunchrestaurangen som
hade högst betyg i Lillehammer på Tripadvisor.
Vi var lite skeptiska men "Dude burger" levererade!
Godaste "pommesen" ever!

Efter att ha tittat runt i Lillehammer satte vi oss i bilen och åkte hem till Mora igen.

Vi köpte med oss den norska specialiteten
"Skolebolle" till fikapausen på hemvägen

Vi hann verkligen med mycket under de här dagarna och även om vädret inte var toppen hela tiden fick vi några riktigt fina dagar i Norge!

Turen till Besseggen och Galdhöpiggen var resans absoluta höjdpunkter. Det som vi måste vara bättre på nästa gång är att ta med kläder efter väder och aktiviteter. Sommar i Norge (i år i alla fall) behöver inte betyda att det är varmt. ;-)

Tältningen fungerade helt ok (de nätter vi nu tältade...;-)) och vi är väldigt nöjda med vår planering av maten under resan. Vi hade förberett påsar med varje måltid så det bara var att välja och plocka fram när vi skulle fixa mat. Den torkade köttfärsen blev riktigt god, långt över förväntan så det blev många köttfärsrätter under veckan. Chili Con Carne, spaghetti och köttfärssås och tacos. Det var kul att kunna laga god och "riktig" mat även på stormkök. Och att testa att baka på stormkök! Tänker man till lite och förbereder kan man äta mycket mer än ravioli på burk och vi behövde ju inte alls tänka på vikten som man kanske behöver om man är ute och vandrar.

Korvgryta på "Bullens pilsnerkorv"

Variant på gröt 1:
Gröt med topping av äpplen stekta i kokosfett
tillsammans med hackade nötter, kanel och honung

Variant på gröt 2:
Gröt kokt tillsammans med blåbärssoppepulver.
(Ännu bättre med riktiga blåbär såklart!)
Topping med hackad mandel, chiafrön och kokosflingor

Vi kommer helt säkert åka till Norge igen. Det är så många ställen vi skulle vilja åka till som vi inte hann den här gången. Men det här med tältning är inte någon höjdare när man vill träna mycket. Husbilsjakten är igång! ;-)