söndag 31 maj 2015

Träningsläger på Gotland

Igår kväll kom vi hem till Mora igen efter en härlig vecka med mycket träning på Gotland. Skidlinjen har som tradition att avsluta terminen med en resa till Gotland och så blev det även i år. Vi skåningar var lite skeptiska eftersom Gotland är ungefär lika platt och blåsigt som Skåne och mycket cykling stod på schemat. Ingen av oss har några cyklar men vi fick låna vars en så det löste sig på bästa sätt.

Väderprognosen såg bra ut när vi lämnade ett blött Mora strax efter 6 på morgonen och vi såg fram emot en vecka med semesterkänsla och mycket träning i nya miljöer.

Packning av buss och släp kvällen innan avfärd

De i klassen som var med på fjolårets resa hade pratat om hur fint boendet var men vi blev ändå positivt överraskade när vi kom fram till "Lullyhill" några kilometer norr om Visby.

"Lullyhill"

Utsikten från stugan som vi delade med Frida och Lena

Klockan var ganska mycket innan vi var på plats i våra stugor och hade packat in oss men vi tog fram skateskidorna med tävlingshjul och stack ut på en liten sightseeingrunda för att röra på oss lite efter allt stillasittande. Målet för sightseeingen var hamnen i Visby och "Glassmagasinet". Det hade vi sett fram emot senaste veckan! ;-) När vi kom fram hade de egentligen stängt men vi hann smita in samtidigt som en barnfamilj. Puh. Nära ögat! Men bra med tidspress när man ska välja tre kulor av 180 smaker. ;-)

Glass!!!

Vi hann precis får vars en glass
innan stängningsdags

Tisdagen inleddes 7.15 med barfotapromenad i gräset och yoga. Efter det sprang vi själva en kort sväng innan frukost.

Efter frukosten stack vi ut på lägrets första cykelpass, tillika Adams längsta cykling någonsin. ;-) Rundan blev 9 mil i A1-puls men med hyfsat tempo med Minatti som draghäst.

GPS är överskattat

På kvällen mötte vi upp ett gäng skidåkande gotlänningar vid Lummelundagrottorna för ett gemensamt träningspass. Minatti hade planerat in ett "race" från grottorna till vårt boende; en sträcka på drygt 8 kilometer. Det var en flack bana förutom en första backe och kul att köra lite fart på tvåor. Det kändes helt ok med tanke på förmiddagens utflykt och det var kul att möta upp de trevliga gotlänningarna. Skåningar och gotlänningar har ganska mycket gemensamt när det kommer till skidträning...;-)

Onsdag morgon sprang vi själva en halvtimme innan vi mötte upp de andra och gick vi ner till stranden för att bada fötterna. Efter det körde vi lite gemensam yogaträning på stranden.

Fotbad

Morgonyoga på stranden
- så borde alla dagar inledas!

Efter frukosten ledde Minatti ett grenspecifikt utomhusstyrkepass. Vi höll till på en lekplats nere vid havet och hade olika stationer med gummiband, bänkar och stenar som träningsutrustning och varvade stationerna med skidgång i en närliggande backe.

På eftermiddagen cyklade vi knappt 7 mil och sen åkte vi tillsammans in till Visby för att äta kvällsmat. Albin i klassen skulle åka hem tidigare för att springa Stockholm Marathon och på torsdagen var vi bjudna på middag hos "Gotlands-Janne" så vi passade på att gå ut och käka tillsammans på onsdagen. Det blev pizza på en mysig italiensk restaurang. Inte mycket kvar på tallrikarna efter den middagen!

Efter morgonkomigångrutinerna på torsdagen stack vi ut på lägrets första gemensamma rullskidpass. Vi blev utskjutsade till Roma kyrka av Minatti. Janne var med och guidade oss första delen av rundan. Vädret var strålande och det blev ett riktigt njutpass i lågt tempo i fina omgivningar.  Några av oss körde en lite längre runda och förlängde lite på slutet så det blev blev en bit över tre timmars åkning.

Förvirrande likt Skåne

Stekarpass

På eftermiddagen bestämde vi oss för att springa in till Visby för ett återbesök på Glassmagasinet. 13 km löpning i väldigt lugnt tempo och tre kulor glass blev facit av utflykten. Inte det mest givande passet träningsmässigt kanske, men väldigt bra för själen! ;-)

På kvällen hade Janne och hans familj styrt upp en helt fantastisk buffé med kall och varm plockmat. Salami, parmaskinka, fetasallad, ost och kex, chili- och teriyakiymarinerade kycklingspett, risotto och klyftpotatis. Galet gott när som helst och extra gott när man tränat hela dagen! Agnes och Albin hade tydligen pratat sig varma om saffranspannkaka under rullskidpasset och inspirerat till middagens efterätt. :)

Saffranspannkaka är inte dumt det!

Det var en riktig rolig kväll och blev en välbehövlig energipåfyllning efter en femtimmars träningsdag och inför morgondagens pass som lite oplanerat också blev över fem timmar långt.

Sista dagen på Skidlinjens Gotlandsläger är traditionen att man cyklar till Fårö, äter lunch där och sen cyklar eller åker med Minatti i bussen hem. Det blir en sträcka på 15 mil om man cyklar både dit och hem. Vi hade funderat på att köra skate istället vissa delar men Minatti tog bussen direkt till Fårösund för att möta upp oss därifrån så vi cyklade också dit.

Adam växlade av med skate från färjeläget
till picknickstället

Eftersom Janne hade dimensionerat gårdagens måltid efter skidåkare med ännu större aptit än oss hade vi fått med oss picknickmat i mängder till lunchstoppet på Fårö.

Picknick och tupplur på Fårö

Adam glassade på stranden i sina nya Oakleys.
(Tack till Folksams drulleförsäkring!)

Vårt lilla ekipage ute på Fårö

Strax innan tre ryckte vi upp oss från lunchdvalan och klev upp på cyklarna igen. Fia hade inte haft en tanke på att cykla hem också men föll för grupptrycket. Det var inte de piggaste cyklisterna man skådat som trampade hem i blåsten men vi var väldigt nöjda med dagen när vi kom tillbaka till Lullyhill. Sex timmar på cykel känns lite här och var men det kändes ändå bättre än befarat efteråt. :)

Summa summarum blev det en riktigt bra vecka på Gotland och vi hade verkligen tur med vädret. Dock var vi bara på Glassmagasinet tre gånger vilket är lite dåligt. 9/180 smaker är smakade. (Fia smakade dock bara åtta smaker eftersom hon tog samma smak två gånger...Bra betyg för "Sea Salted Caramel" från Lejonet och Björnen.) Nu har vi i alla fall många anledningar till att åka dit igen nästa år. ;-)

Det blev en bra mängdvecka med över 20 timmars träning trots två resdagar. Bra för att bygga tålighet inför en sommar med mycket träning. Blev även nytt träningsrekord på en och samma dag för oss båda. Vi har inte känt oss speciellt slitna under veckan; nog tack vare att vi har varierat träningen med så mycket cykling.

Nu laddar vi om för en sista skolvecka innan vi åker hem till Skåne några veckor! :)