tisdag 23 september 2014

Olika rullmotstånd på rullskidor

Varför åker man på hjul med olika rullmotstånd? Vad finns det för fördelar? Finns det några nackdelar? Kanske kommer svaret här!

När de flesta börjar åka rullskidor köper de ett par stommar som har hjul märkta med "2" monterade. Detta har enligt mig både för- och nackdelar. Det som är bra är att de rullar ganska lätt vilket gör att man kanske tycker det är roligare att åka, vilket gör att man åker oftare. Dock rullar ju ett par tvåor snabbare än vad de flesta klarar av att valla på snö. Risken kan bli att man blir lite besviken när snön kommer och det går tyngre på snö än asfalten. Den största anledningen till att det kan vara bra med trögare rullmotstånd även i början är för teknikens skull tycker jag. Med lite trögare skidor tvingas man hitta rätt teknik snabbare, iallafall i stakningen. Man inser att tricepsstakningen är ganska jobbig i längden och man börjar använda bålen istället. Diagonalåkningen blir inte lika hetsig heller när man kör utan stavar på platten. Många nybörjare kan tycka att det är läskigt att åka i nedförsbackar (min far till exempel) för att det går för fort - en anledning till att ha trögare hjul.

Tröga hjul inför tävling?
"Okej, jag börjar bli ganska bra på rullskidor nu och är ganska stark. Tvåor och treor rullar för lätt för mig så jag köper fyror och rullar med dem ända till Vasaloppet. Eller ännu bättre, jag kör fyror hela våren och sommaren för att jag vill seeda upp mig på Alliansloppet. Då är det tvåor man kör på så det kommer ju vara bajslätt för mig!"
   Högst troligen kommer träning på bara tröga hjul bidra till att man blir dålig på att staka när det går fort, s.k. överfartsstakning. Typ Alliansloppet. All stakning på tröga hjul kommer helt klart göra en stark men risken är som sagt att man också blir seg och inte lika explosiv som man måste vara när det går fort. Ett teknikfel som ofta kommer efter att man kört mycket trögt och går över till lättare hjul är att man:
1. Glömmer låsa armarna i stakningen vilket gör att man inte använder bålen fullt ut.
2. Man går upp för fort med kroppen och påbörjar nästa stavtag innan armarna hunnit upp, det blir en sen isättning med stavarna alltså.

Det är skönt med många stommar så att man
 slipper byta hjul mellan passen :)

Tröga hjul och A1
Syftet med ett A1-pass,  dvs. ett distanspass är inte man ska bli trött för att pulsen är hög. Man ska bli trött i musklerna och träna hjärtat att arbeta länge. Kör man på trögare hjul belastar man musklerna mer. Jag upplever att jag inte behöver vara ute lika länge när jag kör på tröga hjul för att uppnå trötthet i musklerna.

Olika rullmotstånd bidrar till ett socialare rullskidsliv!
Många klubbar har gemensamma träningar för olika duktiga åkare. För att alla ska kunna åka tillsammans och för att de lite långsammare inte ska ligga på A3-puls hela passet och de snabbaste under A1 så kan man ha olika rullmotstånd helt enkelt. Detta fungerar ju bara på rullskidor och inte på snö tyvärr. Jag har svårt o se att man lägger fäste på glidzonen för att skidorna ska gå trögare. ;)

Fia kör treor och Adam fyror. 

Tröga hjul i Skåne
I Skåne, där vi kommer ifrån råder det s.k. "backbrist". Det finns väldigt få långa backar att träna i. Kör man dessutom på tvåor, då blir det inte mycket diagonaltid. Många av de "backintervaller" vi kör blir tyvärr snabbare att staka, vilket kan vara en bidragande orsak till varför skåningar är bra stakare och mindre bra diagonalåkare (under en sekvens på SM 15 km klassiskt 2014 kunde man se en stackars skåning staka i en av backarna medans de andra norrlänningarna diagonalade om honom). Det kan alltså vara en fördel att köra på tröga hjul i Skåne om man vill använda ben mer.

Skåningar tillsammans!

Visste du att?
En sak som alla kanske inte tänker på men blir besvikna av är att rullskidhjul rullar snabbare när det är varmt ute. När det blir varmt ute blir också gummit i hjulen varmare vilket gör att de rullar snabbare. Så bli inte besviken ifall du upplever att du helt plötsligt känner dig sämre tränad på hösten i takt med att kylan kommer. :) Det kan alltså finnas ytterligare en poäng att köra på trögare hjul på sommaren.

Sammanfattning
Åk gärna på tröga hjul för att bli starkare, men glöm inte bort att köra lättrullat ibland för att inte tappa explosiviteten och överfartstekniken i stakningen.

Kommentera gärna om ni har några frågor eller andra uppfattningar! :)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar