måndag 25 mars 2013

Rabatt på rullskidor!

Våren verkar dröja lite fortfarande men jag tänkte att det var läge att köra en favorit i repris från förra året för att hålla humöret uppe:

15% rabatt till 21 april!
Håkan och Lotta på Huselius Skidsport/Rullskidspecialisten ger därför även denna våren er bloggläsare 15% rabatt på rullskidutrustning. Erbjudandet gäller fram till den 21 april 2013. Rabatten gäller på allt (även extrapriser) i webbbutiken. Allt ni behöver göra för att få rabatten är att uppge koden "fiajobs" i kassan. (Det kanske är läge att påpeka att jag inte tjänar några pengar på det här erbjudandet. Däremot hoppas jag att jag går plus på karmakontot och pånyttföds som Marit Björgen.) 

Wohoo!
Rullskidor till folket!
Rollin', rollin', rollin'...



Nedan följer en halv roman om rullskidutrustning som jag skrev ihop förra året och bara har uppdaterat lite:

BRA ATT VETA OM RULLSKIDUTRUSTNING:

Klassiska rullskidor
Först och främst kan jag börja med att göra klart att jag INTE är sponsrad med något specifikt rullskidmärke. Jag har fått frågor kring vad jag kör på för utrustning och vad jag rekommenderar. Mina första skidor var ett par begagnade ljusblå Elpex Wasa. Jag ärvde dem av Gustaf som i sin tur köpt dem av en tant i Lund som kört över en elkabel (som hon trodde var en skugga) på rullskidorna, trillat och gett upp rullskidkarriären efter det. Gustaf köpte i samma veva ett par Elpex Team. Orangea. Som jag snabbt blev avundsjuk på för att de hade en skön svikt och mer skidlik känsla. Och gick de inte lite snabbare än mina Wasa ändå? Eftersom Gustaf är en sån prylnörd ville han snart byta upp sig och jag fick ta över Elpex-par nummer två också.

Nu kör jag på mina tredje par Elpex (Team 610). Ett ganska bra betyg skulle jag tro. Skulle jag vara tvungen att köpa några andra skidor skulle jag nog välja ett par Swenor Carbonfibre. (Finns även en modell som heter Swenor Fibreglass som lämpar sig bättre för tyngre åkare...) Men jag kör på Elpex för att de funkat bra historiskt helt enkelt! ;-) De har ett rykte om sig att vara av bra kvalitet och det är den känslan jag har också. Tidigare var Elpex ett dyrare alternativ men om jag inte har helt fel för mig är både skidorna och hjulen till Elpex billigare än till Swenor nuförtiden.


Gamla och nya skidor:
Extremt slitna hjul och sprillans nya.

Elpex Team 610

Swenor Carbonfibre

Exempel på andra skidor på marknaden är Everest och OneWay. Vad jag hört har de tröga hjul monterade som standard och är kanske inte de perfekta skidorna om man är nybörjare och vill kunna köra tillsammans med andra.


Hjul
Ja, det är inte bara stommar som det finns en massa olika modeller av utan även hjul.
"2:or" är "normala" träningshjul (i alla fall på Swenor och Elpex) medan "4:or" är riktigt tröga hjul.

Jag har kvar mina orangea gamla Elpex och har monterat 3:or på dem för att tvingas köra mer med frånskjut och diagonalåkning och för att bli starkare på att staka. På mina nya skidor har jag 2:or och dem använder jag oftast på långpass med klubben och dagar när jag av olika anledningar vill köra lite lättare...

"3:or"

Gamla skidor och nya hjul

För nybörjare skulle jag verkligen rekommendera att man börjar på 2:or.

Om (när) man blir lite mer avancerad och vill börja tävla kör man på ännu mer lättrullade PU-hjul.  (Jag har en specifik tävlingsskida: Eagle XT med PU-hjul som jag i stort sett bara har till tävling.) Swenor har också en tävlingsskida och jag har hört att Elpex också ska börja sälja tävlingsskidor och hjul men när de finns i handeln vet jag inte.

Skateskidor
Jag kör inte speciellt mycket skate men har ett par Eagle-skidor med både tränings- och tävlingshjul. Gustaf har även ett par Marwe-skidor. Marwe-skidorna är längre och mer skidlika och har riktigt bra grepp på blöta vägar. De lämpar sig dock inte för tävling. Gustaf har dessutom köpt trögare hjul till sina Marwe-skidorna för att tvingas jobba mer med växel 2 och 3. Graderingen på skatehjulen är inte samma som på de klassiska hjulen. "0:or" är ungefär som klassiska 2:or. "6:or" som 3:or och "8:or" som 4:or vad jag förstått.

Till skate måste man ha speciella skatepjäxor som är mycket styvare och mer stabila. Man har dessutom ungefär 10 cm längre stavar än när man åker klassiskt.

Bindningar
Det finns två olika system på bindningar. Salomon och Rottefella. (Salomonbindningen säljs även under Atomics namn.) Rekommendationen brukar vara att välja en pjäxa som du gillar och köra på det bindningssystemet som passar ihop med pjäxan. (Tex. passar Salomon och Atomic till Salomonbindning medan Alpina och Fischer passar till Rottefella.)

Salomons bindning till vänster och Rottefellas till höger


Pjäxor
Se ovan.
Det går att använda samma pjäxor vinter som sommar. Dock sliter rullskidåkningen lite mer på pjäxorna. Det finns även speciella rullskidpjäxor (från Alpina) som inte blir så varma.

Rullskidpjäxa

Stavar
Stavar, och särskilt rullskidstavar, ska gärna vara styva och lätta. En stor stakstark karl har dock mer att vinna på riktigt styva stavar än en liten klen tjej. (Säger jag som kört hela vintersäsongen på en de styvaste stavarna på marknaden. ;-)) Att de är lätta och har en skön pendelrörelse är dock aldrig fel. Men se upp: Prova aldrig en dyrare stav än du är beredd att köpa;  risken är stor att du "åker dit". ;-) 

Jag gillar verkligen OneWays stavar och har kört både med deras värstingstav One Way Diamond Storm Premio och Diamond Storm 10 Max. Riktigt sköna båda två och 10:an tycker jag är väldigt prisvärd. För en nybörjare finns det dock andra alternativ. Jag började köra på en inlinesstav från Swix (CT1 inline hette den, jag tror att det var samma rör som Swix CT5). Jag vet inte om den finns på marknaden fortfarande men den kostade runt 800 kr och det dröjde ganska länge innan jag kände något behov av en styvare och lättare stav. Fråga gärna Håkan vad han rekommenderar om du är osäker!

En viktig sak att tänka på med stavar är att man måste vara beredd på att de kan gå sönder. Det händer att man trillar olyckligt eller lyckas klanta sig så att man knäcker en stav. När man känner ett behov av att uppgradera till ett par bättre stavar kan man alltså ändå ha glädje av de gamla som reservstavar.

Man kan ha samma stavar på snö som på rullskidor. Dock har man "rullholkar" eller "stavspetsar" på rullskidstavar och vanliga snötrugor på vinterstavarna.

Stavlängden då? 
Kroppslängden minus 30 cm är en metod som används för att räkna ut lämplig längd. 0,85 x kroppslängden en annan. Jag kör på den sistnämda vilket ger en drygt 4 cm längre stav för min del. Det går att köpa en lite längre stav och själv värma av handtagen, kapa staven och sätta på handtagen igen. Tvärtom är dock svårare...


Rullholkar
Första året som jag körde rullskidor slipade jag typ aldrig stavspetsarna och när vi började åka med klubben tyckte vi de andra var rätt nördiga när de stod och slipade sina stavar innan varje pass. Nu är vi själv där och slipar stavarna innan varje pass med hjälp av en skruvdragare med diamanttrissa. Vi klarade oss dock länge på ett billigt diamantbryne från Clas Ohlsson.

Rullholk

Vassa stavspetsar gör åkningen lättare och roligare. Det finns inte mycket som är mer frustrerande än när stavarna "släpper" i varje stavtag. Den kalla delen av året är det lite svårare att åka, även med välslipade stavar, men ju varmare det blir desto bättre blir stavfästet. Även kvaliteten på vägen spelar roll. En nylagd asfaltväg är himmelriket! ;-)

Stavspetsar behöver dock bytas ut helt ibland. Ibland går metallspetsarna av och om inte annat så slits de ju ut tillslut. Här gäller det bara att ha rätt diameter på rullholken så att den passar stavröret. Det finns ett antal olika dimensioner av olika fabrikat. Sen värmer man av trugorna som är på med hjälp av kokande vatten eller en varmluftspistol. De nya rullholkarna monteras på med hjälp av limpistol (om det inte är helt rätt storlek för då sitter de som en smäck utan lim och är lättare att få av vid byte.)


Stavremmar
Oavsett vilka stavremmar du åker med kan du nog räkna med att få lite blåsor i händerna i början av rullskidkarriären. Jag har kört med några olika Swixremmar och One Ways remmar och vilka remmar man gillar verkar helt och hållet vara en smaksak. Så lättast är väl helt enkelt att börja med de som sitter på staven du köper och gå vidare och prova andra alternativ om de av olika anledningar inte funkar för just dig. (Tänk också på att remmarna finns i olika storlekar. Mina första stavar hade remmar i storlek L och var för stora insåg jag när jag kört ett tag...Vilken storlek jag har på remmarna varierar dock med vilka handskar jag har. Så de där stora remmar kan jag ha när jag har mina tjockare tumvantar när det är riktigt kallt på vintern.)


Min och Gustafs lilla stavremssamling...

Handskar
Jag har alltid handskar när jag kör rullskidor. Den här tiden på året kör jag med lite varmare, vindtäta handskar medan jag har tunna rullskidhandskar på sommaren.

Min vindtäta vinterhandske som blivit
degraderad till rullskidhandske för den
 kallare tiden på året.

One Ways rullskidhandske
- hålen på insidan gör den skön på sommaren!


Glasögon
På tävlingar är det obligatoriskt med glasögon och kör man i grupp är det aldrig fel att ha glasögon. Glasögon skyddar mot sprättande smågrus och stavspetsar.

Hjälm
Glöm för allt i världen inte hjälm! Det är tokigt och sjukt dumt att åka rullskidor utan hjälm. Man trillar ibland så är det bara. Jag har samma hjälm som jag hade när jag cyklade landsvägscykel och det funkar fint. Idag finns det även specialutvecklade rullskidhjälmar som går ner lite mer i nacken för att skydda vid fall baklänges.


Sådär ja.
Det var allt; lite kort och koncist om rullskidutrustning. ;-)

Kör nu hårt i vår!
Jag blev i alla fall sjukt sugen på rullskidåkning av att skriva det här inlägget. :)

2 kommentarer :

  1. Annelie Jonasson25 mars 2013 kl. 07:39

    Roligt att läsa lite om andras tankar om rullskidor, själv har jag Swenor Carbonfibre (med spärrhjulen monterade fram) som jag tycker är jätte sköna att åka på. Rekommenderas! Före dessa hade jag ett par Elpex "juniorrullskidor" (lite kortare variant). på skate har jag Marwe, vilka jag tycker är sköna att åka på även dom. Håller med om att det är bra grepp på dom.

    SvaraRadera
  2. Bra genomgång! Jag fick tag i ett par Elpex 610 alldeles nyligen så nu får de gärna sopa bort allt grus i Stockholm. Hjälm på!

    SvaraRadera