söndag 29 juli 2012

Med rödbränd röv på Mallorca

I går morse klockan halv fem, efter fyra timmars sömn på grund av packning och stök, vaknade jag med ett ryck när väckarklockan ringde och skuttade upp ur sängen.

Lite drygt sex timmar senare landade vi på Palma Airport på Mallorca efter en skön flygresa som vi ägnade åt att ta igen nattens förlorade sömn.

På flygplatsen gick vi och hämtade ut vår hyrbil, en vit, fräsch Seat Leon (med något bättre prestanda än Renault Clion (1,2l) som vi hyrde i Italien i vintras…;-)) Sen körde vi mot vår bostad för de närmaste två dygnen: ett gammalt kloster som numer är hotell, högt uppe på ett berg på östra delen av Mallorca.

En 5 km lång serpentinväg ledde upp till klostret och utsikten var häpnadsväckande.

På den högra bergstoppen bor vi!

Halleluja!

Utsikt från hotellrummet
Utsikt om man hänger ut genom fönstret

Jag hittade hotellet av en tillfällighet när jag letade boende och tyckte det verkade spännande efter att ha sett alla positiva recensioner av det. Det verkade vara ett skönt ställe att inleda semestern på och det visade sig stämma bra! Här finns inga onödiga faciliteter men är superfint och fräscht. Tyst och lugnt. Inga skräniga barn/fulla turister. Ingen TV på rummet men däremot en fantastisk utsikt över ön.

Igår började vi med att utforska den närliggande hamnstaden "Cala d'or" som har allt det vårt kloster saknar. (Dvs. skräniga barn och fulla turister ;-)) Här låg hotellen tätt och stränderna var smockfulla. Men det var i alla fall skönt att slappa lite på stranden och ta årets första dopp i de fina omgivningarna.

Vi var inte direkt ensamma på stranden i Cala d'or

Vi gav upp att försöka hitta någon genuin "mallorkinsk" mat i turistghettot men lyckades istället hitta en riktigt schysst pizzeria. Jag åt en pizza med getost, spenat och soltorkade tomater och Gustaf en med parmaskinka och ruccola. Godaste pizzan jag ätit på riktigt länge! Skönt att lyckas överlista turistfällorna för en gångs skull…

Vi kom tillbaka lite senare än vi tänkt till hotellet och då hade det hunnit börja skymma. Eftersom det inte finns någon gatubelysning längs vägen bytte vi om direkt och stack ut på en kort löptur på bilvägen nedför berget. Det blev snabbt mörkt och vi sprang inte så långt innan vi vände tillbaka uppför igen tillbaka till hotellet. Men det var skönt att få röra lite på sig och inte så farligt varmt som vi hade befarat. Trodde vi. Väl tillbaka på rummet hade värmen kommit i fatt oss och vi badade i svett. Vi konstaterade att vi skulle få ge oss ut hyfsat tidigt på morgonen idag om vi skulle orka springa.

Så innan frukosten idag gav vi oss ut på en liten löprunda nedför "vårt" berg. Vi sprang några kilometer lugnt och fint utför innan vi vände tillbaka och började klättringen upp. Jag försökte springa långsamt och hålla mjölksyran borta från benen och pulsen under kontroll. Lättare sagt än gjort. =)

Man blir lite lätt cykelsugen när
man ser alla cyklister med stiliga cyklar!

Väl tillbaka på hotellet åt vi frukost och packade ihop oss för avresa till stranden "Es trenc". Sägs vara en av de finaste stränderna på Mallorca och det ville vi ju inte missa.

Vägen till stranden var i smalaste laget...
Med 3 cm marginal mellan backspeglarna var jag
glad att inte jag satt bakom ratten...

Ful strandbild.
Hipstamatic kan ju inte vara bra på allt.

Efter strandbesöket gick vi en liten sväng på berget. Det var fantastiskt väder och jag blev riktigt inspirerad att fotografera. Jag fotade väldigt mycket en period för ett antal år sen men har kommit av mig helt. Resor brukar dock få suget och inspirationen att återvända. Synd att Gustaf är en sån motvillig fotomodell bara.

Gustaf poserar under tvång.
Hans gröna tröja och omgivningarna var en sån
perfect match att jag var tvungen...

Och jag tramsar som vanligt.

Ja. Det var väl ungefär det vi har gjort idag.

Så nu sitter jag här med en rödbränd röv (jag besparar er bilder på den) och smuttar på (en flarra) rosévin tlllsammans med min lika rosenröda sambo. ;-)