tisdag 10 juli 2012

Ombyte förnöjer!

I lördags packade vi ihop alla rullskidprylar och annat man kan tänkas behöva och körde upp till Råbocka i Ängelholm och mötte upp mamma, pappa och lillebror med flickvän på campingen där. Mamma har semester denna veckan men inte pappa så mamma hade kommit på den briljanta idén att köra ut deras husvagn och ha lite minisemester vid havet. Min lillebror och hans tjej är nyblivna husvagnsägare så de gjorde samma sak.

Eftersom väderprognoserna för söndagen såg strålande ut och det var ett tag sen vi träffade min familj passade det alldeles utmärkt med en liten utflykt för oss också. Så vi packade ner flip-flops och foppatofflor och gjorde oss redo för campinglivet! ;-)

Vi skippade förmiddagspass i lördags och körde upp till Ängelholm tidigt på eftermiddagen för att köra ett pass där istället. Första passet blev på klassiska skidor för att reka lite inför morgondagens inplanerade skatepass. Det var härligt att andas hav! Vi körde på små cykelvägar genom sandiga tallskogar och villakvarter. Den allra finaste sträckan gick cykelvägen precis vid havet.

Vi hann dock bara köra ett 90 minuters pass (drygt 25 km) innan grillen var igång och det var dax för kvällsmat. Men det kändes skönt att sluta när allt kändes lätt och kul och träningssuget fortfarande var på topp. Senare på kvällen gick vi en liten promenad med tonerna från karaokesången på campingscenen i bakgrunden. Jag tror aldrig "Michelangelo" har låtit så illa förut...

På söndagsmorgonen åt vi en god frukost och konstaterade att väderprognosen som visat på strålande sol faktiskt verkade stämma. Efter en liten skogspromenad med Gösta parkerade vi honom i skuggan bredvid solstolen där min far bänkat sig och gav oss ut på dagens första pass. Vi körde ut till en parkeringsplats vi hittat dan innan och började med en halvtimmes teknikträning på skateskidorna. Vi körde på träningshjul som omväxling eftersom vi inte känner till omgivningarna så bra och konstaterade att det skulle gå rysligt fort på vissa ställen vi åkt på dan innan. Gustaf övade sprintstarter medan jag mest balanserade omkring och försökte glida ut så långt som möjligt i varje skär.

Sen körde vi vidare lite kringelkrokar. (32 km för att vara exakt)  Förutom att Gustaf höll på att krocka med en cyklist av äldre årgång som fick för sig att stanna och göra en 180 graders sväng mitt på cykelbanan utan att se sig för gick passet som en dans...;-)

Det var fint väder och söndag och därmed massor av folk ute. Det var särskilt kul att höra alla barn som kommenterade när vi åkte förbi. "Pappa, vad är det där?" "Mamma! Sånna vill jag också ha!" "Vad fort ni kör!"

Väl tillbaka på campingen hade mamma gjort omelett och vi åt lunch tillsammans i det gröna. Sen packade vi ihop oss. Jag, Gustaf, mamma och pappa och så Gösta såklart. Destination: hundbadet i Sibirien. (Jo, området heter så.) Vi lekte lite med Gösta (som är en badkruka av större mått precis som sina ägare.) Kastade frisbee i vattenbrynet, solade och hade det allmänt gött.

När vi började känna oss lite väl "well done" gick vi ner till glasskiosken och satte oss i skuggan och åt glass.

Sen var det dax att försöka få bort all sand mellan tårna, knyta på löparskorna och påbörja dagens andra träningspass: att springa hem från stranden, genom Kronoskogen bort till Råbocka. Mamma och pappa tog Gösta i bilen och körde tillbaka.

Mamma och Gustaf rekar löprundor.
(Observera den feta pulsbandsbrännan!)

Det var tyst och dämpat i skogen och vi sprang på mjuka, sandiga och barrtäckta stigar. Över rötter och stenar, på små broar och spångar. Jag fick verkligen en utmaning i att springa lugnt och titta var jag satte fötterna och ändå behålla hållningen och fotisättningen. Det blev precis lagom långt och lugnt (efter min sjukgymnasts preferenser i alla fall). 5 km / 28 min.

Sent på söndagkvällen satte vi oss i bilen och åkte hemåt mot Lund igen. Trötta och nöjda efter en riktigt skön helg. Klockan tio visade termometern fortfarande på över 20 grader och motorvägsvyerna överglänstes av en fantastisk solnedgång.

Men säg den lycka som varar för evigt:
Idag regnar det minsann i Lund!