fredag 10 oktober 2014

På besök i Skåne

Denna veckan är vi "hemma" i Skåne. Först och främst för att vi hade ett bröllop att gå på. Fias kompis Sofie och hennes sambo Jakob blev i lördags herr och fru Karlsson :) Bröllopet var väldigt fint och hölls på Slättarps gård några mil utanför Malmö. Vi hade tur med vädret så vigseln ägde rum utomhus.

I ordning; präst, Sofie, Jakob

Crazy moustache!

Det var ett väldigt trevligt bröllop och klockan var fyra innan vi kom i säng på vårt hotellrum i Malmö. Dagen efter vakande vi trots allt vid nio-tiden och var väldigt hungriga. Klockan 12 skulle vi äta brunch med ett sällskap från bröllopet men eftersom frukost ändå ingick i hotellbokningen passade vi på att stilla den värsta hungern och äta oss lite lagom mätta på frukosten. ;-) (Hälsofrukost delux; kaffe, våfflor och sylt...)  Efter den italienska brunchbuffén hade vi dagens utmaning framför oss: Bilen stod fortfarande kvar ute på gården där bröllopet varit. Eftersom det blev lite knappt med träning under helgen (kan man lägga in ett par timmars dans i funbeat?) så tyckte vi att det passade bra att ta rullskidorna ut och hämta den. Vi valde att ta tvåor eftersom vi var lite sega och det var en jäkla tur! Skånsk blåst är inte att underskatta ;-) Vi hade motvind hela vägen ut och vi hade inte så bra koll på hur vägarna ut var (det kan vara svårt att se på kartor/satellitbilder om vägarna är grus eller asfalt, vilken hastighet vägen har och om det finns cykelbana).

Skenet bedrar! Det syns inte att det blåser här...

Två timmar senare hade vi i alla fall hittat tillbaka till bilen och åkte tillbaka till hotellet för dusch (väldigt passande med frukost till 12 och utcheckning till 18 på söndagar :)) innan vi åkte norrut till våra föräldrar igen. På vägen stannade vi till för en snabbvisit hos några kära vänner.

I veckan har vi tränat lite på var sitt håll. Adam har varit hemma hos sina föräldrar i Ängelholm och Fia hos sin familj i Klippan. I onsdags morse åkte vi tillsammans ner till Lund. Fia skulle träffa sina kollegor och jobba på kontoret och Adam passade på att träna med Håkan på morgonen och hämta våra sprillans nya Salomonskidor hos Huselius Skidsport. :)

På kvällen var vi med på klubbpass med Ski Team Skåne. Klassiska intervaller på Gastelyckan stod på schemat och det var kul att vara med och träffa alla klubbkamrater. Och det blev jobbigt precis som vanligt. :) Vi körde 6 st flacka stakintervaller på ca. 4 min med aktiv vila, Adam på fyror och Fia på treor. Vi får ligga i om vi ska hålla jämna steg med våra stakmonster till klubbkamrater i Skåne! :)

Skatepass med Håkan Huselius

Samling med Ski Team Skåne

Idag har vi kört veckans andra (och tredje) gemensamma pass. Vi började med att köra ut till Skäralid och springa 2,5 timme på Skåneleden i det sköna höstvädret. Shortsväder i mitten av oktober är inte fel. :) Efter löpningen grillade vi korv och tog en kaffe och glass på kafét. Sen var Fia redo att packa ihop sig och åka hem och däcka på soffan. ;-) På något konstigt sätt slutade det ändå med att vi stod nedanför Söderåsen på rullskidor en stund efteråt. Vojne vojne. Det finns en sidoväg som går uppför bredvid "Lotta på åsen-backen" som inte är lika brant (och därför går alldeles utmärkt att åka även utför) och lagom för fyraminuters-intervaller. Vi värmde upp och körde sen 6 intervaller uppför. På treor och fyror fick man använda alla klassiska tekniker (utom saxning då...) så vi fick ihop ett bra intervallpass som avslutning på vårt tiomånadesfirande. ;-)

I morgon ska vi ha lite födelsefirande för Fias pappa som fyllde år i veckan och på söndag åker vi norrut igen. Hem till Mora. :)