tisdag 26 juli 2016

Träningshelg i Grövelsjön och Idre

Eftersom Adam hade en ledig helg och dessutom även var ledig i måndags passade vi på att planera in en liten minisemester/träningshelg i Grövelsjön.

Grövelsjön ligger ca 2,5 timme nordväst om Mora och en halvtimme från Idre, precis på gränsen till Norge. Vi har varit i Idre tidigare men aldrig i Grövelsjön.

Fia i Idre med sin familj för några år sen...;-)

Väderprognoserna varierade mycket beroende på om man tittade på YR eller Klart och vi kollade väderprognoserna frenetiskt sista dagarna men höll kvar vid ursprungsplanen och insåg att vi nog kunde få stå ut med en del regn.

När Adam slutat jobba i fredagskväll packade vi in tältet och alla prylar i bilen och gav oss av norrut. Vi hade förberett frukost och enklare måltider till kvällarna och hade med färdiga "torra" luncher ("rester" från Adams tid i försvaret) att ha med ut på fjället. Adam hade dessutom tröttnat på vårt spritkök och köpt med sig en ny gasolbrännare från Johns Sport.

Så här såg träningsupplägget ut under helgen:

Lördag - Storvätteshågna
Vi kom i ordning i tältet ganska sent på fredagkvällen och sov ut och tog det lugnt på lördagsmorgonen. Strax efter 11 var vi färdiga att ge oss av ut på fjället. Planen var att ta sig upp på toppen "Storvätteshågna", äta lunch där och sen springa tillbaka mot fjällstationen och ev. springa uppför någon mindre topp på vägen tillbaka. Vi hade med en karta över området som Adam hade skrivit ut och tog det lite som det kom.

Frukost utanför vår tältplats
bredvid Grövelsjöns fjällstation

På väg till Storvätteshågna

På Storvätteshågna; Dalarnas och Svealands högsta punkt

Väl uppe på toppen åt vi vår medhavda lunch; Fia fick "Tuna Chili Pasta" (uppvärmd med den "magiska" värmepåsen) och Adam "Tropisk frukost med flingor" (eftersom han inte gillar tonfisk...).

Sen sprang vi ner från toppen och lite kringelkrokar och upp över Jakobshöjden innan vi sprang tillbaka till vår tältplats efter 4 timmars effektiv tid på fjället. Det blev en skön start på helgen!

Vi lyckades springa ifrån det värsta ovädret
och fick bara lite regn på oss under löpturen

Eftersom vi tältade och var för snåla för att betala 150 kr/person för att duscha på fjällstationen körde vi ner till Grövelsjön och badade efter passet. Det var snorkallt i vattnet men molnen som tornade upp sig och mullrandet på avstånd skyndade på processen avsevärt och efteråt var det riktigt skönt och uppfriskande. Vi hann lagom in i bilen innan himlen öppnade sig och åskan var mitt över oss och vi körde tillbaka till fjällstationen och satt i bilen en liten stund tills det slutat regna. Lika plötsligt som det kom försvann det och vi kunde gå till tältet och tända grillen och grilla våra medhavda veggieburgare. (Kan förresten verkligen rekommendera elektrisk kylbox till bilen! Vi har haft oväntat stor nytta av vår som vi köpte inför förra årets Norgeresa. Med ett par frysklampar i håller den kylan ok flera dagar även om den inte är inkopplad mer än när man kör.)

Det satt fint med grillade veggieburgare till kvällsmat

På natten vaknade vi till av att regnet slog mot tältduken. Vi har inte riktigt hårdtestat tältet men vi var för trötta för att bry oss, somnade om och var nöjda när vi vaknade i ett torrt tält ett antal timmar senare. ;-)

Söndag - Grövelsjön runt
Vi hade funderat lite fram och tillbaka och bestämde oss på morgonen att springa norrut längs "Linnéstigen" mot Sylen i Norge och se hur lång tid det tog och sen bestämma om vi skulle vända eller springa hela vägen runt Grövelsjön. Hela vägen runt skulle enligt turistbyrån vara lagom för en tredagars vandringstur och vi tänkte att vi borde ha att göra en dag att ta oss runt springandes, joggandes och gåendes. Adam har köpt en ny ryggsäck "Salomon SKIN PRO 15 SET" att ha när han cyklar till jobbet och vi körde "handikappsystem" där han hade sin lite större ryggsäck med lite mer packning och Fia hade sin vanlig löparryggsäck "Salomon S-LAB ADV SKIN 12 SET" med mindre packning. Vi hade med oss lunch, lite torra kläder och överdrag för lunchstoppen och vind/regnjacka och vars en stor 1,5 l vätskeblåsa och två små 0,5 l softflasks som vi stannade och fyllde på på ett par ställen längs vägen.

På Linnéstigen på väg mot Sylen i Norge

Där nere ser man Sylen på Grövelsjöns norra spets

Väderprognosen hade visat en del regn och risk för åska så vi var glada och nöjda när vi sprungit mer än hälften av sträckan i strålande väder. Efter att vi ätit lunch (den här gången åt vi båda "Tropiska flingor", väldigt sött men fyllde sin syfte för stunden iaf...) och passerat "Hävlingsstugorna" brakade det dock loss! Det kom en rejäl knall och Fia fick en tillfällig reflexmässig fartökning i 3-minuters tempo. Vi insåg att det inte var optimalt att vara mitt ute på fjället i värsta åskvädret men det passerade som tur var förbi oss på avstånd och vi såg bara blixtarna på håll. Regnet klarade vi oss dock inte undan! Men det var varmt och vi höll ångan uppe så vi behövde i alla fall inte frysa och regnet passerade förbi ganska snabbt. När vi kom fram till en skoterled tog Adam en titt på kartan och på sin telefon och insåg att vi inte var riktigt där vi hade tänkt springa. Vi hade följt skyltar från Hävlingsstugorna till Grövelsjön och sprungit lite mer kuperat över fjället istället för en flackare runda nedanför Storvätteshågna. Men då hade vi varit ute över fyra timmar exklusive stoppen så det passade trots allt ganska bra att vi var närmare fjällstationen än vi hade trott. Väl tillbaka visade klockan 5:20 effektiv tid och totalt hade vi varit ute på fjället ungefär en timme till.

Precis som dagen innan körde vi ner till Grövelsjön och badade. Den här gången slapp vi bli stressade av åskväder och eftersom det var så fint nere vid sjön (och väldigt oväntat; inga mygg!!?) bestämde vi oss för att laga kvällsmaten där.

Det kanske ser skönt ut men det var inte varmt i vattnet!

Kvällsmat på g

På menyn stod tacos. Perfekt campingmat! Burkmajs, tacosås på burk, vacuumförpackade tortillas, tacokrydda (hemgjord; godare och nyttigare än köpevarianten) och ost, tomater, sallad och paprika. Sist när vi campade i Norge hade vi med torkad köttfärs men det hade vi inte haft tid och ork att förbereda den här gången så vi körde vegetarisk variant med tacokryddade röda linser. Vi var riktigt hungriga och det smakade väldigt gott i solen på bryggan.

Måndag - Städjan och rullskidbanan i Idre
I måndags packade vi ihop tältet direkt på morgonen och körde mot Idre. Adam var sugen på att ta en sväng på rullskidbanan och springa upp på Städjan. Tur att Adam fick bestämma och inte Fias ben! ;-)
Vi bestämde oss för att börja med Städjan för att sen kunna avsluta med att köra så mycket på rullskidbanan som vi orkade och kände för.

Fia på väg uppför Städjan

Snart uppe!

Adam på toppen

Rullskidbanan i Idre är fin och ganska kuperad. Just den här gången var det ett par renar som yrade omkring längs banan så vi fick ta det lugnt för att inte riskera en frontalkrock med dem. De är inte så benägna att flytta på sig när man kommer!

Termometern på stadion visade 27 grader
Inte optimalt väder för den stora
sparade snöhögen på stadion...

Det var oväntat skönt och kul att rulla lite efter ett par dagar med mycket löpning. Överkroppen kändes ju fräsch men vi var ganska matta och allmänt trötta och nöjde oss efter en timmes åkning. Sen tvättade vi av oss och bytte om på toaletten vid stadion och åt en inte alltför exklusiv burklunch innan vi begav oss hemåt trötta och nöjda med dagen.

Vi stannade till på macken nere i Idre och laddade upp för hemfärden med kaffe och glass. Det var väldigt skönt att komma hem till Bonäs och ta en varm dusch och äta kvällsmat i vår lilla stuga.

Totalt fick vi ihop 12 timmars träning på vårt tre dagars miniläger. Det var kul och känns bra inför vårt kommande äventyr; mer om det snart!

Vi tackar Fias pimpade "Runekakor"
för all energi de gav oss under helgen...;-)