lördag 16 juli 2016

MTB i Grönklitt

Igår var jag (Adam) ledig från jobbet. Detta innebär nu för tiden distanspass. Dock så har jag vilovecka denna veckan så jag kände mig inte direkt pressad över att behöva vara ute flera timmar. På förmiddagen pysslade vi med lite smått på huset; Fia målade och jag gödslade gräsmattan och fixade lite i blivande snickar/vallabod.

Efter lunch gav jag mig ut och cyklade. Målet var att testa lite av spåren uppe Grönklitt. Dock så vet jag bara en väg upp och det är asfaltsvägen som vi brukar köra rullskidor i. Inte den roligaste om man vill köra MTB. Efter att jag kört ett par kilometer på asfaltvägen tröttnade jag och tog första avstickaren. Den ledde nästan hela vägen till Fryksås... Eftersom jag inte ville cykla tillbaka fick jag lov att bära cykeln genom skogen tills jag kom ut till Fryksås. Nästa gång prövar jag en annan väg. ;-)

Utsikt från Fryksås

Från Fryksås tog jag skogsvägen till skidstadion. Jag åkte Bjönbacken och Rädsjön runt. Båda dessa brukar vi åka på vintern så det var roligt att se hur de såg ut på sommaren! Vissa av vinterlederna är markerade (Biking Dalarna) för cykel dock går vissa på myr och sjöar under vintern vilket gör det svårcyklat nu. (Och dessa är alltså inte utmarkerade för cykel...)

Björnbacken på sommaren!

Även fast det blev lite mycket asfalt på vägen upp så var detta ett av mina roligaste cykelpass hittills. Lederna i Grönklitt var väldigt roliga och jag tror någon liten spärr släppte i utförskörningen. Jag fick till ett bättre flow och kunde låta cykeln åka fritt under mig. Lös grus är fortfarande min största ovän!

Turen tog 2.5h och jag hann 45km. Lite oklart hur många höjdmeter eftersom min klocka inte riktigt visar rätt men ca 600. Snittpuls på 134 slag/min och en maxhastighet på 57km/h.

Lite bilder från dagen:

Isbjörn-selfie

Biking Dalarna

Rädsjön där vi åkte skidor i vitras

Kontrast?

Imorgon ska vår husägare ha loppis här och sälja av lite saker. Detta innebär att vi nog kommer få tillgång till det lilla härbret/gästhuset snart! :)