söndag 27 juli 2014

Löpning på Skåneleden

I torsdags hade vi en liten utflyktsdag som vi kombinerade med ett bra löppass. Kvällen innan kollade vi lite på vart det skulle kunna vara fint att springa. Skåneleden är ett säkert kort om man vill ha fin och omväxlade natur. Vi bestämde oss för att ta Österlenleden, sträcka 5. Det vill säga Simrishamn till Kivik som var ca 21 km lång. Om vi ville kunde vi förlänga till Brösarp också som var ytterligare typ 10 km.

Länk till Skåneleden: http://www.skaneleden.se/leden/sl-4-osterlenleden/5-simrishamn-kivik/

Eftersom det är en bit att åka till Simrishamn från Lund så åkte vi på förmiddagen för att det just skulle bli en heldag. Vi hade inte rekat exakt vart leden började i Simrishamn men när vi kom fram så såg vi nästan direkt små orangea markeringar på lyktstolpar som är följemärken för Skåneleden. Vi parkerade bilen och började springa norrut, mot Kivik!

Här är vår tur i bilder:

Leden går längs stranden i början

Solen ska ju ta mer på stranden sägs det...

Cirka 1/3 sprungit.

Fortfarande i Sverige faktiskt.

Här säljer det världens bästa glass!

Framme vid Stenshuvud. Här fanns toaletter, vatten och ett litet café.

En har blivit sponsrad längre än den andra av Engelholmsglass...

Fin utsikt från toppen av Stenshuvud.

Kivik! Det blev en del landsvägslöpning i slutet.

När vi kom fram till Kivik konstaterade vi att vi inte orkade förlänga till Brösarp. Värmen och all löpning på sandstrand och upp på Stenshuvud tog hårdare än vi förväntat oss så det hade blivit för långt för våra stackars ben. Vi förlängde dock en sväng inne i Kivik så att vi kom upp i tre timmar. Efter det tog vi varsin sillburgare på Buhres. Det var lite för lite mat för två hungriga löpare så vi letade upp Ica-butiken i byn medan vi väntade på bussen. Då fick Fia den briljanta idén att vi kunde köpa en engångsgrill och mysa med lite grillning i Simrishamn innan vi körde hem. :)

För övrigt kan vi starkt rekommendera Skåneledens olika leder. Det är väl markerade (även om vi tappade bort oss ett par gånger p.g.a snack) och naturen är ofta varierande på dem. På de flesta lederna går det att tälta med för de som vill vandra. Just den här sträckan passade perfekt i värmen eftersom det fanns möjlighet att fylla på vatten.

Den efterlängtade burgaren och en lättöl. Sjukt gott!

Körv och lättöl på stranden.

Efter grillningen gick vi en runda i Simrishamn.