onsdag 27 februari 2013

Uppdatering

Det har varit lite klent med bloggande de senaste veckorna. Jag har börjat jobba som frilansare på ett arkitektkontor här i Lund och har haft fullt upp med det och allt annat som ska hinnas med. Men det känns riktigt roligt! Helt perfekt med en arbetsplats med trevliga kollegor på 10 minuters promenadavstånd från lägenheten. :)

Eftersom jag inledde vårt samarbete med 10 dagars semester i Bruksvallarna, följt av en helg i Mora och snart en till långhelg i Mora försöker jag jobba på flitigt när jag kan. ;-)

Men nu tänkte jag i alla fall försöka mig på en lite update med saker som inte hunnits med tidigare.

Först lite om träningen och några bilder från sista dagarna i Bruksvallarna. Jag var ju förkyld under hela vistelsen men efter att halsontet övergått till konstant snorande och jag kände mig piggare i övrigt körde jag på med träningen igen. Dock lite lugnare än jag tänkt göra annars.

Klipper in mina funbeatbeskrivningar av passen rakt av:

Fredag fm - 32 km / 2:47
Rullskidbanan, Klinken, Ramundberget och hem via transitspåret. Hade lite ont i musklerna i början men det blev bättre och bättre. Försökte inte hänga på Gustaf och Håkan utan körde i mitt eget tempo. (Långsamt. A1.) På slutet blev jag alldeles för kall om händerna i motvinden på transitspåret. Jag stannade och försökte få upp värmen på alla möjliga sätt men det gick inte alls bra. Med 3 kilometer kvar till Bruksvallarna rasade pulsen och jag höll på att svimma och mådde fruktansvärt illa. Har varit med om det en gång tidigare när jag var jättekall. Stapplade hemåt i riktigt dåligt skick och Gustaf mötte upp och följde mig sista biten. Fruktansvärd avslutning på ett annars helt ok pass. Höll på att tuppa av igen i duschen tillbaka i stugan. Fick upp värmen igen tillslut i bastun. Tryckte i mig mängder med mat och nu känns det mycket bättre igen!

Fredag em - 12 km / 63 min
Ett kvällspass nere vid stadion. Jag och Gustaf värmde upp med ett varv på 3:an, sen körde vi lite intervall-liknande träning i backen vid stadion. Skönt att blåsa på lite hårdare! Kom upp över 90% på första men tog det lite lugnare på andra. Kändes oväntat bra även om jag var trött i kroppen. Sen ett varv till på 3:an, lite teknikövningar och ett sista varv. Bra att öva diagonalåkning när man är trött och måste slappna av och åka effektivt. Skönt att få ett bra avslut på dagen efter förra depp-passet!

Från torsdagens utflykt till Kariknallen.
Varmt och gott i våffelstugan men
blåsigt och snöigt utanför...

Lördag fm 43 km 3:30
Till Funäsdalen via Ljusnan hem. A0. ;-) Fantastiskt fint väder idag! Vi gjorde en avstickare vid Vivallen uppåt mot Hållen men vände tillbaka mot Funäs och körde längs Ljusnan hem istället. Gustaf hade gärna åkt upp på fjället men jag ville avsluta med ett positivt pass och inte med en massiv klättring och ospårad körning. Det var nog tur. Hade glömt köpa snickers och tog slut på energi med 15 km kvar och blev sådär yr ett tag igen. Hjälpte att hälla i mig av saften jag hade i vätskebältet iaf. Miniminivån är betydligt högre än förra året och jag kände mig relativt stark i stakningen trots trött kropp. Skön avslutning på en bra träningvecka trots förkylningen!

En finfin sista dag i Brukvallarna

Veckan i Bruksvallarna landade på 16 timmars träning och 19 mil. Det blev både lite mindre mängd och intensiva pass än jag tänkt men jag är mest bara väldigt nöjd att jag kunde träna på hyfsat under veckan trots allt. Och veckan innan Bruksvallarna var betydligt tuffare än förra året med 10 timmars träning trots tävling och två hela vilodagar.

Hemma igen var jag dock riktigt sliten. Förkylningen var under kontroll men jag var väldigt trött. Som jag skrev i inlägget om Tjejvasan körde jag bara ett styrkepass hemma i lägenheten på onsdagen efter TRE HELA VILODAGAR I RAD. När hände det senaste egentligen? Det kändes inte som nån optimal uppladdning inför tävlingen men med alternativet att riskera att inte kunna tävla alls var valet lätt. På fredagen stack jag ut på rullskidorna för att försöka känna efter hur kroppen kändes och komma igång igen lite. Det var riktigt skönt och roligt att åka rullskidor. :) Kroppen kändes utvilad och stark även om formen var svårbedömd när jag försökte staka mig fram i kylan med vintertrugor på stavarna. ;-)

Kom en mössa från Craft på posten i förra veckan!
Man tackar! :)

Hur Tjejvasan gick vet ni ju redan.

Fast en sak förresten: Seedningstabellerna från Tjejvasan har kommit upp nu. Jag missade led 2 med 1.22 i år vilket betyder att jag var närmare led 2 än led 3 den här gången. (1.36 för led 2 och 1.41 för led 3 - min tid 1.37.22). Får bli målet för nästa år...

Den här veckan har jag varit nästan lika trött som veckan innan Tjejvasan. Jag har ätit mycket, sovit mycket och tränat väldigt lite. Jag har haft ytterligare två hela vilodagar efter Tjejvasan och igår gjorde jag och Gustaf ett försök till ett intervallpass på SkiErg. Den första fyra minuters intervallen kändes bra och kontrollerad. Sen fick jag hybris och inledde den andra för hårt. Sen blev det jobbigt. :) Men det kändes skönt att pressa upp pulsen lite och "få lite fart i kroppen". Gick lätt som en plätt att få upp pulsen och den sjönk som en sten i vilan. Härligt!

Resten av veckan händer det inte så mycket mer på träningsfronten. Jag funderar på att sticka ut på en lugn morgonjogg i morgon innan jobbet. På fredag morgon åker vi upp till Mora med klubben och på lördag kommer vi glida omkring lite i Vasaloppsspåret.

Jag ser verkligen fram emot bussresan, Vasaloppsmässan, skidtesterna och att få hänga med alla Ski Team Skåningar hela helgen! :)

(Jag väljer aktivt att inte tänka på vallahysterin, kräknervositen, att vi ska åka buss 3.30 från Mora och den där lilla detaljen att jag ska transportera min kropp 9 mil på ett par träbitar på söndag just nu....;-))