torsdag 14 september 2017

En bra träningsvecka

Nu var det ett tag sedan sista inlägget. Vi har haft fullt upp med träning, jobb och annat. Just nu jobbar jag (Adam) inte särskilt mycket vilket gjort att jag kunnat träna lite mer och fått ihop lite fler timmar. Till skillnad från när jag gick på skidlinjen då man kunde göra ett optimalt träningsplanering för året så är det nu annat som får styra periodiseringen. Jobbar man mycket så får man träna lite kortare och mer högintensivt och jobbar man mindre så får man passa på att träna lite längre.

Nu i september så jobbar jag bara halvtid så jag tänkte jag passa på att få in lite fler timmar. Förra veckan var en riktigt bra vecka. 22 timmar fick jag ihop. Här kommer en liten summering:

Veckan började med ett distanspass rullskidor tillsammans med Ulf (en riktigt skidentusiast från Malung som langat dricka till mig ett par gånger i vintras och som brukar komma in till jobbet och snacka lite). Jag rullade in till Mora Folkhögskola där vi träffades. Därifrån körde vi ut mot Sollerön, Gesunda, förbi Stenis och tillbaka till Mora. Efter det förlängde jag en sväng i Mora innan jobbet började. Efter jobbet körde jag 1.5  stakning för att komma upp i 5 h och 7 mil för dagen. Jag var riktigt trött och sliten på kvällen, somnade ett par gånger i soffan innan jag förflyttade mig till sängen. Zzz...

På tisdagen blev det vila på förmiddagen, cykel till och från jobb och sen ett ordentligt styrkepass hemma. Jag värmde upp med lite olympisk rörlighet, draken och höga knälyft. Sen körde jag 15 min hållningsgymnastik (20 sek jobb, 10 sek vila). Sen avslutade jag med lite ben och bålövningar. Det kändes bra och var roligt för en gångs skull! :) (Musik hjälper så in i bomben tycker jag.)

Onsdagen startade med en morgonjogg i Bonässkogen på drygt 60 min. Efter jobbet tog vi bilen till Grönklitt. Jag släppte Fia i botten av backen. Hon åkte hela vägen upp medans jag höll mig ovanför Fryksås och körde lite kortare intervaller där. Jag körde 5 st i backen bredvid slalombacken på ca 2 min. Sen körde jag upp ett steg och körde 5 st igenom stugområdet på 2.5 min.

Här bor vi under regnbågen :)

På torsdagen blev det en 5 timmars dag på cykeln. Jag startade klockan kl 8 och cyklade först upp till Grönsberg sen vidare upp till Norra Garberg. Hur man ska klä sig under cykelpassen nu på hösten är lite knepigt. När det går uppför blir man svettig och varm och så fort det går utför blir man kall. Jag hade med mig en extra underställtröja som jag bytte till innan jag körde ner. Turen blev 6 mil och tog 3.5 timmar. Efter jobbet cyklade jag hem via Moralånga och fick ihop 3 mil och 1.5 h. Jag blev förvånad över hur bra benen kändes trots förmiddagspasset. Riktigt roligt att cykla när man har lite krut i benen!

Utsikt från Norra Garberg

Bonässkogen

Nästa dag hade jag bestämt träff med Ulf igen. Han hade inte kört Grönklittbacken på rullskidor någon gång och var sugen på det. 07:40 knackade han på dörren och vi begav oss. Jag släppte honom vid Våmhus, tog bilen upp och åkte ner på mina Elpex fyror. Jag hann köra ner ungefär 10 km innan vi möttes. Ulf använde benen och jag stakade. Formen kändes bra och det blev jämt med mina fyror och Ulfs Swix tvåor (som går ganska trögt). Jag höll tröskel upp till Längdcentrum och därefter körde jag max resten upp. Jag har kört det upplägget på de flesta Grönklittpassen och tror det är bra för att inte bara vänja sig vid tröskelfarten. Efter passet åkte vi hem till mig och fikade lite på mitt hembakta bröd och några dadelbollar. :) Efter jobbet joggade jag och Fia en sväng tillsammans och jag körde lite hållning.

Två kämpar!

Lördag var vilodag... :) En lugn morgon med morgonsoffan på tv innan jobbet. På eftermiddagen kollade jag på Mtb-VM. Nino Schurter gjorde en "perfect season", han vann alla världscupstävlingar + VM guld. Helt otroligt!

På söndagen hade jag planera ett långpass löpning. Vi började med att köra bort mot Grönklitt. I botten på backen släppte Fia av mig och jag sprang upp via den markerade leden. Fia körde lite stavgång i slalombacken så länge. När jag kom upp testade vi Grönklitt-trail-banan som vi ska springa på lördag! Den var väldigt teknisk, mycket rötter och stenar och andra ojämnheter. Precis det som en bra trailbana ska ha! :) Tiderna på loppet kommer nog inte bli särskilt snabba. Avslutningen är dessutom riktigt tuff. En sväng på elitbanan innan man ska uppför slalombacken lär kännas i benen.

Grönklitt Trail-banan

Spång

När vi sprungit klart banan bar jag mig av nerför Grönklitt igen.Vägvalet ner var lite oklart. Jag började med att ta mig ner samma väg som jag kom upp. Dock ville jag ju inte hela vägen ner till starten det skulle bli för långt. Jag ville på något sätt komma ner till grusvägen som vi brukar gena med till Våmhus. Men det var ju ingen stig eller väg som gick till den. Fram med kompassen och spring rakt väster ut! Efter lite regn och lufsande genom blåbärsskogarna kom jag till slut ut till asfaltvägen, dock lite för långt ner. Lat som man e så orkade jag inte springa upp längs med asfaltvägen för att komma in på grusvägen. Jag fortsatte istället genom den täta skogen rakt västerut för att komma på grusvägen. Det var då jag sprang på dessa små älskade krypen...

I HATE THEM!!!

Terrängen blev tätare och blötare och allt fler älgflugor började flyga på mig. Jag får verkligen panik på dem! För att nå ut till grusvägen så snabbt som möjligt tog jag upp telefonen och följde den slaviskt till jag var ute. Resterande 12 km hem var ganska dryga men det gick! :) Blev en bra löpardag i alla fall och jag kom upp i ca 44 km.

I måndags vilade jag helt, tog sovmorgon och kollade Game of Thrones! :) Så skönt. Även tisdagen blev vila på förmiddagen. Efter jobbet hämtade Fia mig och vi drog till ett gym som har fri träning denna veckan. Vi körde lite gamla goda övningar som vi körde back in the days när vi var starka på gymmet. Herregud vad svag jag var! Från att klara 4 chins med 20 kg tyngd till att klara 5 st utan vikt... Frågan är hur relevanta vissa styrkeövningar är för stakningen. Min fortsatta plan med styrketräningen kommer vara att köra mycket bål- och stabiliseringsövningar. Den grenspecifika träningen kommer få vara på rullskidor (och snart skidor :)).