onsdag 20 september 2017

Grönklitt Trail

Haha! Rubriken säger ju allt! ;-)
www.trailrunningsweden.se

I lördags gick första upplagan av löpartävlingen Grönklitt Trail. Man kunde välja mellan att springa 6 km och 15 km, eller Bärra Trail om man var född 2005 eller senare. Vi valde såklart 15 km. Starten var vid längdcentrum, sen gick den ner mot Fryksås. Första biten här var lättsprungen, inte mycket rötter och stenar och mestadels utför. Efter Fryksås gick det uppför ganska mycket och det blir betydligt mer tekniskt; mycket sten, rötter och en del myr. (Banan följer en markerad led här som heter Björntjärnsturen.) Efter några kilometer på Björntjärnsturen kommer man in på Rädsjönrunt som man följer ut till vägspåret. Sen går man på en gammal led som var riktigt stukvänlig, den gick ner mot en grusväg som man sen följde mot elit 10:an. Elit 10:an är en riktigt tuff bana som är öppen på vintern när det är tillräckligt med natursnö. Denna följde man till toppen av björnparken där man vek ner mot längdcentrum igen. Egentligen skulle man sprungit upp i slalombacken men pga sprängningsarbete i backen fick vi springa asfaltsvägen upp mot målet på toppstugan.

Tävlingen startade inte förrän klockan 1 så vi hade gott om tid på lördag morgon att ta det lugnt och äta frukost. Vi var på plats en knapp timme innan start och hämtade nummerlapparna och värmde upp.

Adams lopp:
Sista jag sprang en "kort" distans var Fäbodlunken och då öppnade jag lite för hårt och fick betala för det senare i loppet. I och med att loppet bara blir tuffare och tuffare så var jag fast bestämd om att öppna mycket kontrollerat. Direkt när starten gick var det en klunga på 10-man som stack iväg. Jag lunkade på i mitt tempo och efter Fryksås var vi en trio som hade sällskap. I en utförslöpning droppade en av och vi kom ifatt en dam som drog oss hela vägen till Rädsjön.

I ett myrparti märkte var jag lite starkare och jag fick en lucka till tjejen jag sprang med (den andra killen hade droppat av tidigare). Men innan elit 10:an kom hon ifatt igen och vi sprang tillsammans resten av loppet och peppade varandra. Backarna kändes ganska bra. jag sprang i princip alla och gick bara de allra brantaste bitarna.

Innan slalombacken började hade jag min tuffaste stund. Från längdcentrum och upp till camping var mina ben riktigt trötta. En lång utförslöpning följt av lite asfalt gjorde benen riktigt stumma. Den sista kilometern upp genom stugbyn var jobbig men rolig! Vi sprang om en löpare i början vilket gav extra krafter. Hon jag sprang med gjorde en attack i mitten av backen men jag lyckades stå emot. Jag såg en annan löpare framför mig i backen och tog sikte på honom. Jag tog lyckades ta en del på honom men hann inte riktigt ifatt.

Fia sista biten mot mål

En riktigt rolig och bra tävling! Ganska nöjd med tävlingen och jag hade en okej känsla i kroppen trots en tuff träningsperiod. För att prestera bättre på korta löpartävlingar kommer jag vara tvungen att springa mer fart. Men det får bli till våren, nu är det fokus på att hålla sig hel till Kullamannen i början av november!

Loppet i siffror:
Sträcka: 14.26 km
Tid: 01:14:37 (+11:40)
Placering: 11/31
Maxpuls: 180 (94%)
Snittpuls: 167 (87%)

Resultat här

I söndags var vi ute på en fin cykeltur i ett grymt höstvädret!

Moralånga

Alderängarna

Trotsar cykelklädkoden och har knästrumpor! ;-)